Freja
    Hej!
    Jag och min gymnasieskola har planer på att ge mig anpassad studiegång där jag endast är med på några få kurser. Men jag undrar om man får studiebidrag för anpassad skolgång i gymnasiet? Eller måste man gå ett visst antal timmar/kurser för att få det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Freja,
    CSN gör utbetalningar av studiehjälpen på grund av hur gymnasieskola rapporterar till CSN. Det är alltså skolan som skickar underlag för CSN´s beslut om utbetalning av studiehjälpen/studiebidraget för gymnasieelever.
    Om din skola rapporterar till CSN att du läser på heltid, då får du fortsatta utbetalningar av studiehjälpen. Det är skolans bedömning kring vad som är Heltid eller deltid som gäller. CSN kommer på den punkten inte ifrågasätta skolans bedömning. Viktigt att din skola rapporterar att du enligt din studieplan läser på heltid (vad som är heltid för dig).