Jasmin
    Hej!
    Jag har sökt till fler utbildningar på yrkeshögskola, jag har kommit in på några och dom jag vill komma in på står jag som reserv runt nr 14-19.
    Man måste tacka ja eller nej inom 4 dagar och andra utbildningar till slutet av juni.

    Min fråga är, om jag tackar ja till någon av utbildningarna jag sökte till, kan de jag står som reserv på tillkalla mig om det blir min tur? Eller blir det inget eftersom jag har tackat ja till en utbildning som jag är redan antagen till?

    Är förvirrad och orolig om vad jag bör göra.. utbildningen jag vill verkligen läsa står jag som nr 19...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmin,
    antagning till varje yrkeshögskoleutbildning sker oberoende av andra antagnings-omgångar och det är därför helt "ofarligt" att tacka Ja men sedan ångra sig och lämna Återbud (tacka Nej) om du får plats på en annan utbildning eller om du bara ändrar dig och vill inte läsa över huvudet taget, t.ex om du ska börja jobba i stället.

    Du blir inte lägre prioriterad vad gäller komma in på den yh-utbildning där du nu står som reserv, oavsett om du tackar Ja, Nej eller inte svarar på andra besked, som gäller andra utbildningar.

    Mitt råd till dig:
    Tacka Ja till de utbildningar som du kan tänka dig att läsa. Om du kom in på någon utbildning som du absolut (under inga omständigheter) inte vill eller kan läsa, tacka i så fall Nej.
    Om du uppger vilken utbildning du står i som reserv nr.19 - kan vi se hur många platser på utbildningen som finns och det blir då läggare att uppskatta om hur stor chans du har att komma in på den utbildning.
    Vänligen och vi håller tummarna för att du ska komma in på den utbildningen som du verkligen vill komma in på!
    Julia

    • :

      Hej Julia!

      Tack snälla för ditt svar och råd, jag uppskattar det.

      Jo, utbildningarna jag kom in på är Congress, Conference and meeting professional i Örebro, måste tacka ja eller nej innan den 27e och B2B säljare måste tacka ja eller nej sist den 21a. Utbildningen jag står som reserv på som nr 19 är alltså, Inköpare med Strategisk och Operativ kompetens i Örebro. Den utbildningen vill jag verkligen läsa.

      Mvh, Jasmin

    • Julia :

      Utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/inkopare-med-strategisk-&-operativ-kompetens - har 35 utbildningsplatser. För att du ska kunna komma in behöver alltså antingen 19 personer av dem som fick besked ANTAGEN tacka Nej, eller färre personer behöver tacka nej, men i så fall de som står i reservkön före dig också dem - när de blir tillfrågade - behöver tacka nej. Man kan tycka att det är inte så stor chans för dig att komma in, men jag tycker att du ändå har all anledning att hoppas! För det första, så är det inte ovanligt att överintag görs, alltså att t.ex 40 personer blir antagna (med tanke på ev avhopp under första veckorna) - och många söker till diverse utbildningar och samtidigt söker jobb, så folk brukar ha många "bollar i luften" och det är därför inte alls otänkbart att du skulle kunna komma in, även om du nu har reservplats nr.19. Även efter uppropet på utbildningen, brukar nästan alltid några personer "försvinna": antingen dyker de inte upp utan någon förklaring, eller så säger de på uppropet eller dagen efter att de har ångrat sig och ska t.ex jobba i stället, eller bli föräldralediga eller kommer på ngt annat... Jag kan givetvis inte lova dig att du kommer in, men jag tycker du har en rimlig chans att komma in, så vi håller tummarna hårt!

      Angående de yh som du kom in på: både utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/congress-conference-and-meeting-professional och utbildning/affarshogskolan/b2b-saljare-affarshogskolan - ligger inom "liknande kunskapsområde" som den yh som du helst vill läsa, så jag skulle i ditt ställe tacka Ja till båda dem. Sedan, om du kommer från reserv på din "drömutbildning" - byter du i så fall ... det är inte alls ovanligt att man gör så.
      Trevlig midsommar och lycka till med studieplatsen! :)