Linnéa
    Hej! Nu när jag ska söka program till hösten är jag lite osäker på hur jag skall strukturera upp det. Har jag större chans att komma in på utbildningarna jag placerar högst upp?

    Vet att man ska placera så som man helst vill komma in, men om jag känner att jag har större chans att komma in på en utbildning i en stad jag helst inte vill läsa är det då smartare av mig att placera det alternativet före en stad där jag vill läsa men med stor sannolikhet inte kommer att komma in? Eller har det ingen betydelse i de olika urvalen?

    Tack på förhand!

    Mvh Linnéa

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnéa!

    Det är enbart om du skulle söka i gruppen "Alternativ antagning" som det kan spela roll i vilken ordning du söker de olika högskoleutbildningarna i.
    "Alternativ antagning" är det om ett antal platser bokas till personer som genom sina meriter (t.ex. arbetslivserfarenhet) anses kunna få företräde till utbildningen. Det förekommen någon gång ibland - och det brukar stå på utbildningens hemsida i så fall.

    Om du söker "på ett vanligt sätt" dvs på betyg eller resultat av Högskoleprovet, så spelar det ingen roll för dina chanser att komma in - i vilken ordning du söker. Du prövas på ditt första alternativ först och i fall dina betyg eller resultat av HP räcker, så blir du Antagen. Då tar man bort alla de lägre prioriterade alternativ som om de aldrig har funnits.

    I fall du inte kommer in på första alternativet, prövas du på andra - och det är precis samma sak där: om du blir Antagen, tas alla de lägre prioriterade alternativen bort.

    Man skall därför sätta upp den utbildning som man hellre vill komma in på högst upp för att du prövas just mot första alternativet först och blir du antagen där, så spelar det ingen roll vad du sökte för övrigt.

    Men i fall du söker i gruppen "Alternativ antagning" där man skriver Levnadsbeskrivning, går på intervju och ev. också deltar i testningen, då ställs det också krav (eller i alla fall KAN STÄLLAS KRAV) på att du söker till just den här utbildningen i första hand.

    Jag hoppas att du nu fick en klarare uppfattning om hur du på bästa sätt prioriterar bland dina alternativ till högskoleutbildningar!

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna
    • : Tusen tack för informationen! Det är verkligen super att ni finns nu när man är helt förvirrad. Då jag vill läsa ett PA-program är det faktiskt 3 utbildningar där jag ska söka in på min arbetslivserfarenhet. Är det läge att placera dessa 3 högst upp då? Mvh Linnéa
    • Milla : Jag ska ge dig ett svar på din kommentar. Se mitt svar inom kort. Ett tips: ställ en ny fråga i stället för en ny fråga i en kommentar - då får du svar snabbare. Vi ser de nya frågorna först!
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Alternativ antagning och att söka "på arbetslivserfarenhet" är inte samma sak.
    Om kravet på arbetslivserfarenhet ingår i särskild behörighet, då är det inte Alternativ antagning och då placerar du det utbildningsalternativet så som du har prioriterat det för dig själv, t.ex. om du i första hand vill läsa, säg, i Stockholm - då sätter du upp Stockholm i första hand; sedan om du även kan tänka dig läsa i Göteborg, sätter du upp Gbg i andra hand och sedan - om du har lite mindre lust att läsa, säg, i Kristianstad - då väljer du det alternativet som nummer tre.

    Alternativ antagning är en mycket speciell grej - det öppnas vissa år på vissa utbildningar ibland. Det gäller att speciellt SÖKA TILL ALTERNATIV ANTAGNING, där det ställs flera krav: t.ex. att man söker tidigare än 15 april, att man skickar även ansökan till högskola direkt och bifogar intyg/dokument/referenser av ett visst slag och där ingår också att man söker just den utbildningen där man söker i kvoten "alternativ antagning" i första hand.

    Jag råder dig att kolla på utbildningarnas hemsidor om någon form av alternativ antagning finns just i år just på de utbildningarna och i fall du är osäker, kontakta skolan direkt och fråga.

    Det är, som sagt, inte så vanligt med alternativa antagningar, men kan förekomma - därför tänkte vi att vi vill påtala det för dig så att du inte missar en eventuell extra chans att komma in på din drömutbildning.

    Mitt råd är följande, bortsett från alternativ antagning: att du placerar som
    1. nummer ett - den utbildning som du helst vill komma in på
    2. nummer två - den utbildning som du kan tänka dig att gå på i fall du inte kommer in på nummer ett
    3. nummer tre - den utbildning som du också kan tänka dig att läsa i fall du inte kommer in på utbildningarna nummer ett och två...
    och så vidare... upp till 20 alternativ, som är max antal i ansökan till högskola i Sverige.

    Hoppas att svar från oss på Fråga SYV är till hjälp! Vi lovar att hålla tummarna för dig! Vi önskar att du kommer in på ditt första alternativ!
    Milla SYV på Fråga SYV
    Studie- och yrkesvägledare