Elin

    Hej bästa SYV! Min största dröm är att komma in på psykologprogrammet, men mina gymnasiebetyg är inte tillräckliga. Jag vet om att man kan gå till Komvux och plugga upp betygen, men för psykologprogrammet behöver man få A på allting, vilket därför inte heller kommer att funka. Jag vet att man även kan göra högskoleprovet, men då som ni redan vet så är antagningen väldigt höga i den antagningen också. Anledningen till varför jag är ” rädd” för högskoleprovet är att jag är väldigt dålig på matte, och tror därför inte att jag hade kunnat få högt på högskoleprovet, eftersom att hälften av provet är just matte. Vad kan jag göra? Snälla säg att det finns fler alternativ, vill inte ge upp på min största dröm!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, Elin!
    Psykologprogrammet är i Sverige en mycket populär utbildning, och inte ens högsta möjliga meritvärde (22.5) kan garantera plats på utbildningen. Blir det fler sökande med högsta meritvärdet än antal platser, så kanske antagning.se kommer tvingas tillsätta platserna genom utlottning (slumpen får avgöra).
    Psykologprogrammet ges på 10-tal orter i Sverige, se listan: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykologprogrammet
    Du går gärna leta på utbildningarnas webbplatser information om något lärosäte kommer starta AU, alternativt urval. Info om AU - https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola Kontakta annars studievägledare som jobbar på psykologprogrammet på olika lärosäten och fråga om AU planeras. Vid AU görs intervjuer, tester och motivation + resultat från tester och intervjuer spelar stor roll.

    Annars så görs antagning på meritvärde (i betygsgrupper) och på resultatet från högskoleprovet, i HP-urvalet.
    Gör högskoleprovet så många gånger du kan. Och samtidigt: Försök höja ditt meritvärde så mycket du kan. Boka tid med SYV på komvux för att samråda om hur du kan höja ditt meritvärde. Du ska sikta på alla A-betyg i alla kurser som ingår i ditt examensbevis + så många meritpoäng som möjligt. Max antal meritpoäng är 2.5.

    Kika också gärna på "liknande yrken" som på olika sätt liknar yrket Psykolog. Några exempel på "liknande yrken": Psykologisk coach, Beteendevetare, Kurator, Psyk.spec.sjuksköterska, Psykoterapeut.

    Liselotte