Elev

    Hej! Jag anmälde mig till prövning i arabiska modernaspråk 4 förra hösten. När vi började så sa läraren att vi kommer ha 5 olika slutprov och en stor skrivuppgift som vi ska jobba med under hela terminen. Samt att vi fick ungefär 4 läxor att göra. För oss kändes det absolut inte som moderna språk 4 utan närmare arabiska 10 som man får i gymnasiet om man hade bott i hemlandet. Alltså typ som svenska 3. Finns det något sätt ni kan hjälpa oss med för att stoppa det här innan terminen är slut? Vi har gjort hittills 3 slutprov och kvar är det 2. Våra slutprov är: 1. Översätta ungefär 2 sidor 2. Argumenterande text 3. Muntlig presentation 4. Förklara vad en viss person menar med en jätte svår text 5. Utredande text 6. Läsa en bok och analysera den samt skriva en sammanfattning om den. Kan ni hjälpa oss på något sätt?

    • Milla : Läser du på gymnasiet och inom din gymnasial utbildning gör "prövning" i moderna språk (arabiska)4? Eller är du färdig med gymnasiet och anmälde dig till prövning på komvux eller på prövningsenheten? Din beskrivning (i frågan) påminner mer om att du läser en kurs och inte gör en prövning i den.
    • Elev : Jag tog studenten förra året men gör en prövning nu i komvux

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag har svårt att förstå vilken situation som du beskriver i din fråga: det låter mer som att du och de andra eleverna som ska göra "prövning" läser i stället kursen som ni ska "pröva" i. En "vanlig prövning" (rätt namn Särskild prövning) i språk brukar bestå av två delar som genomförs vid två olika tillfällen (några timmar åt gången): skriftligt prov, som rättas av läraren och medbedömaren + om ett par veckor ett muntligt prov till vilket läraren ha skrivit frågorna utifrån dina svar på den skriftliga delen. Och sedan sätter läraren och medbedömaren ett betyg på kursen (prövningsbetyg). Vad du beskriver påminner mer om att ni läser en kurs under hela terminen. 
    Jag vet inte om du läser fortfarande på gymnasiet eller om du är färdig med gymnasiet och anmälde dig till prövning på komvux eller på en prövningsenhet. Du får gärna förklara. Du vill få hjälp med att "stoppa detta": menar du att du inte vill delta? Då kan du väl säga det till läraren att du ej ska genomföra "prövning" eller kurs och hoppa av. Du får då inget betyg eller möjligtvis betyget F (om det nu är en kurs ni läser och läraren anser att hen har tillräcklig underlag för att sätta betyg, då måste hen sätta betyget). 
    Hur svårt är kursen moderna språk 4? Som SYV som inte undervisar eller sätter betyg kan jag inte svara på den frågan. Du kan läsa vad skolverket skriver om ämnet moderna språk. Tänk också så här: en person som börjar läsa moderna språk (nybörjare) läser först moderna språk 1 (200 timmar), sedan moderna språk 2 i samma språk (ännu 200 timmar), sedan mod.språk3 i samma språk (ytterligare 200 timmar) och efter det mod.språk4 (ännu 200 timmar). Det är alltså 800 timmars undervisning som en person har fått och tanken är att man hade framgång i sina studier eftersom man läser moderna språk 4 om man har godkänt betyg i mod.språk 3. Så, man var duktig och fick godkända betyg under sina tidigare 600 timmar som man ägnade åt språket. Så, moderna språk 4 ligger på en ganska hög nivå. Totalt sett, finns det 7 "steg" i ämnet moderna språk på gymnasiet - alltså upp t o m moderna språk 7. 
    Du kan kontakta skolverket och försöka få svar på din fråga där. På en skola är ytterst ansvarig - en rektor. Om du gör "prövning" på en skola, vänd dig till rektorn. 
    Jag förstår inte riktigt om du i din fråga menar att du tycker att prövningen ska gå snabbare utan så många uppgifter att genomföra, att du vill bevisa att du kan det som du ska visa att du kan och få betyg snabbt, eller om du tycker att uppgifterna ligger på en för hög nivå ... Om läraren är behörig, alltså har behörighet att undervisa i arabiska som moderan språk i sin lärarlegitimation, då bör hen ha kunskap om vilken som är rätt nivå i varje kurs i det aktuella ämnet. Om läraren inte är behörig, har hen egentligen inte rätt att sätta betyg, och i så fall borde du och de andra eleverna ej givits möjlighet att göra "prövning" eller få undervisning eftersom det saknas behörig lärare som får sätta betyg.
    Jag vet givetvis inte om det är för hög nivå som ni gör uppgifterna på, men jag har väldigt svårt att tro att läraren av misstag genomför kursen moderna språk 7, t.ex, i stället för 4 men jag vet, som sagt, inte det. Har du försökt prata med läraren och be honom/henne förklara varför uppgifterna ligger på så hög nivå eller varför det inte är den vanliga prövningen med 2 delar: skriftlig del + sedan en muntlig del?
    Du får gärna förklara mer kring din fråga, men jag är inte säker att jag eller någon annan här på FRåGA SYV kan ge dig den hjälp som du ber om. Beklagar det. Har försökt förklara så mycket jag kan (ovan). Om en "vanlig" prövning var god läs en sammanställning på fragasyv.se/info/prövning 
    Du kan också kasta ett öga på Prövningsinstruktionen som finns på Prövningsenhetens webb: webb/provning/moderna_sprak.pdf 
    Kika också på provningsmanualer/moderna-sprak-4-provningsmanual.pdf och på ämnesplaner för kurserna i ämnet moderna språk på skolverkets hemsida.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Hej!
    • Elev : Jag vill först tacka dig för det utförliga svaret. Det vi går är genom komvux. Läraren i början av ”prövningen” sa att hon aldrif har haft en prövning utan bara kurser. Jag pratade med läraren idag och hon sa att hon sätter undervisningen utifrån eleven. Så Jag ville veta vad hon menar och frågade om det. Då sa hon att hade det varit här en annan elev som är svensk och har lärt sig arabiska nyligen så hade han fått betydligt lättare prov. Han hade fått skriva en kort text på tex 6-7 rader sa hon. Men eftersom att vi har det språket från början alltså att det är vårt modersmål så får vi svårare prov för då krävs det mer av oss enligt henne. Jag har tagit derikt kontakt med yrkesvägledare i komvux där och hon sa att Jag skulle vända mig till rektorn och det ska Jag göra imorgon så får vi se vad rektorn säger.
    • Elev : En annan fråga. Behöver Jag lägga in ämnet så det räknas av de 2600 pöängen alltså av min merit för att få det extra merit pöänget som den ger? Eller kan Jag ha den utanför och räkna med meritpöänget?
    • Milla : I examensbeviset (i det dokumentet som hete Examensbevis) kan ingenting ändras. Kurserna man läser eller gör prövning i efter det att man fick ut examensbevis kommer du få ut på ett annat betygsdokument och du skickar (laddar upp) både examensbeviset + de nya kurserna på de dokument som du får betygen på. Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskole/universitetsutbildningar kommer räkna in meritpoängen i ditt meritvärde i BII (kompletteringsgruppen) eftersom du får högre meritvärde genom en komplettering. ... Vad gäller det svaret du fick från läraren, så tycker jag det är ett mycket märkligt svar. Det ska inte spela roll vilket modersmål eleven har när eleven gör prövning i ämnet Moderna språk, det är min fasta uppfattning. Jag tycker definitivt att du/ni bör prata med rektorn om det. Lycka till!
    • Elev : Hej!
    • Elev : Jag har pratat med rektorn nu och det fanns nämligen ingen medbedömare. Rektorn sa att det borde inte vara obligatoriskt att göra läxor så det ska hon ta upp med läraren. Sen kunde hon inte hjälpa oss så mycket mer med bedömningen eftersom hon inte är en arabiska lärare. Läraren är oligitimerad så hon får inte sätta betyg men det gör en annan lärare sa rektorn. Rektorn sa att man kan undervisa om man är oligitimerad men det ända man inte kan är att sätta betyg.
    • Milla : Ja... det är lärarbrist i Sverige (tyvärr). Det är bra att du pratade med rektorn. Den läraren som genomför prövningen, trots att hen saknar legitimation, kan ju ändå läsa på skolverkets webbplats och på andra ställen, t.ex hemsida för Prövningsenheten i Göteborg om hur prövningar bör gå till (tycker i alla fall jag). Det är stor skillnad på att få undervisning i kursen (läsa kursen) och göra Prövning i kursen. Det du beskriver är ngt "mitt emellan": en del undervisning eller i alla fall "förlängd prövning...", fördelad på många tillfällen (vilket jag inte förut hört talas om att sådant skulle vara möjligt att träffa på!). Det märkligaste i det du har beskrivit - anser jag - är om läraren på riktigt tycker att det ska vara skillnad om eleven har språket som modersmål eller som främmande språk när det handlar om ämnet Moderna språk. Det enda som får skilja i detta fallet är uttal (hen som inte har språket som modersmål bryter, alltså talar med brytning, vilket är inte alls konstigt). Men ordförråd, grammatik, hör- och läsförståelse, och textproduktion i tal och skrift (förutom uttal) ska inte vara någon skillnad i bedömningen baserat på om eleven har språket som modersmål eller inte. Det ska inte ställas högre krav i ämnet Moderna språk på de som har det språket som modersmål. Det är jag helt säker på (trots att jag inte är lärare, sätter inga betyg och genomför inga prövningar). Du får gärna visa mitt svar och kommentarer både till läraren och till rektorn. Lycka till med "prövningen"! :)
    • Elev : Yes. Det ska Jag givetvis göra! Tack ska du ha!
    • Milla : Jag är glad om mina svar blir till hjälp för dig! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar taggade med 'barn och fritid' (16 st.)

    • Desirée

      Vilka linjer liknar barn och fritid som närmast?

      Det är så att jag har funderat lite på vilken linje jag vill gå på. Och jag har fasnat för Barn och fritid med pergogisk och arbete. Men det finns inte så många skolor som man kan gå på. Så min fråga är om det finns...

      Milla : : Hej,en intressant fråga du ställer men också svår att svara på... därför att... Barn- och fritidsprogrammet (BF) är ett yrkesprogram som ger dig kunskaper att... Läs hela svaret
    • Alwa

      Jobba som skötare inom psykiatrisk vård?

      Jag har på det senaste blivit intresserad av att jobba som skötare inom psykiatrisk vård. Men just nu går jag mitt andra år på barn och fritid lärling... Så min fråga till er är om jag på något sätt skulle kunna...

      Liselotte: : Hej Alwa!Vad gäller Skötare inom psyk.vård så är det icke-legitimations-krävande yrke och arbetsgivare får anställa "vem de vill". Därför finns det... Läs hela svaret
    • Maja

      Hur ska jag göra?

      Jag går i nian och ska välja program nästa termin. Jag är inne på samhäll, ekonomi och möjligtvis barn och fritid. Jag vill bli gymnasielärare i tyska och kanske i engelska. Jag har ingen aning om vilket av de programmen jag ska välja. Jag var hos vår SYV på skolan i november och då kom vi fram...

      Anna: : Hej Maja, om du i framtiden vill bli lärare i tyska och engelska, då kommer du behöva - för särskild behörighet - till språklärarutbildningen bland annat godkänt betyg i Tyska 3, som... Läs hela svaret
    • Maja

      Vilka inriktningar finns på barn och fritid?

      Vilka inriktningar finns på barn och fritid? Vad ska man tänka på när man väljer inriktning? Vad kan man bli på de olika inriktningarna?

      Julia: : Hej Maja,läs gärna info på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/BF där i texten finns också länkar till beskrivningar av de tre inriktningar som finns på BF. Inriktning... Läs hela svaret
    • Maja

      Vilken linje borde jag välja?

      Hej. Jag går i nian och jag är pengar emellan två gymnasieprogram; ekonomi och barn & fritid. Det är ju två väldigt olika program, men det är också det jag tycker är lite roligt. I skolan gillar jag so:ämnena och idrott. (Vill inte...

      Anna: : Hej Maja,jag gissar på att du är intresserad av inriktningen Ekonomi på EK, där man läser t o m matematik 3b. Inriktning på EK läser man från år2, så om du kommer in... Läs hela svaret
    • Evelina

      Barn och fritid+musik?

      Hej! Jag undrar om det finns något gymnasium som har inriktningen barn och fritid med musikinriktning, alltså att man går barn och fritid (helst pedagogisk inriktning) med typ ”musikprofil” om du förstår hahah. Helst nånstans i Mellansverige men vartsomhelst går bra. Har letat överallt men...

      Peter: : Hej Evelina, utbud av utbildningar på gymnasieskolorna är ej konstand, utan kan ändras - i princip när som... Det jag dock tror mest på är att i ditt fall välja BF programmet på en... Läs hela svaret
    • Evelina

      Estet, barn och fritid eller Sam?

      Hej! Jag går i 8:an och har börjat tänka lite på gymnasieval. Jag vill jättegärna gå estet-musik på gymnasiet och jag har hört jättebra om skolan jag vill gå på. Musik är det jag brinner för och vill satsa på i livet men mina föräldrar tycker det är en dålig idé och vill att jag går samhäll...

      Anna: : Hej Evelina,du har ännu mycket gott om tid innan du behöver definitivt bestämma dig ang. gymnasieprogram. Det är dock mycket bra att du är ute i god tid. ***Jag tänker så här... Du... Läs hela svaret
    • Olivia

      Är det mycket plugg på samhäll?

      Hej! Jag går i nian och ska snart välja gymnasie. Jag väljer mellan Barn och fritid (pedagogisk) och Samhäll (beteende elr. media) Jag är väldigt osäker på vad jag vill göra i framtiden men är ganska säker på att jag vill jobba...

      Peter: : Hej Olivia, om det är för mycket eller för lite.. :) plugg på SA-programmet beror helt på hur man är som person, vilken kapacitet man har och var just dina starka sidor ligger och var dina... Läs hela svaret
    • Ida

      Vad blir man efter Barn och fritidsprogrammet?

      Som frågan ovan lyder, vad blir man egentligen efter barn och fritidsprogrammet? Funderar på inriktningen Fritid och hälsa. Fast som jag läst mig till känns det inte som om man "blir" något, trotts att det är ett yrkesprogram.

      Anna: : Hej Ida! Förr i tiden, t.ex för fem år sedan, kunde man få fast jobb (tillsvidareanställning) som Barnskötare>> med "bara" gymnasial utbildning men idag är det... Läs hela svaret
    • Ida

      Natur eller Barn och fritid?

      Hej! Ja, nu står jag här i en korridor med fullt av dörrar. Det är nu mitt val att välja vilken av alla dessa dörrar som jag ska våga öppna och se vart den leder för just mig. Det är även som en dragkamp uppe i mitt huvud just nu. Jag väljer mellan Barn-och Fritids-programmet och Natur...

      Julia: : Hej Ida! Jag förstår att du står inför ett viktigt val och jag vill hjälpa dig allt jag kan.  Jag kan inte ge dig någon garanti på att "om du väljer det här programmet"... Läs hela svaret
    • Linnea

      Humanistiska eller Barn och fritid?

      Hej! Jag vill läsa till förskollärare efter gymnasiet och vad jag läst mig till så behöver man godkänt i samhällskunskap, naturkunskap och engelska 6 för att komma in där. Men är då osäker på vad jag ska gå på gymnasiet. Har funderat på Humanistiska då jag läser alla dom tre kurserna eller...

      Milla : : Hej Linnea! Det är helt sant att du kan blir behörig att söka Förskollärarprogrammet direkt efter gymnasiet på Humanistiska programmet. Men du kan också bli behörig på Barn-... Läs hela svaret
    • Vasia

      Får jag byta linje?

      Hej. Jag går i ettan och läser barn och fritid(fritid och hälsa) i Grillska gymnasium i Liljeholmen. Fast nu, efter ett termin har jag beslutat mig att jag vill byta till vård och omsorg i Ross Tensta Gymnasium. Får jag göra det eller är det svårt pga olika ämne som man läser i andra linjen?

      Julia: : Hej Vasia! Bra att du nu vet vad du vill! Men det är, precis så som du skriver, kan bli svårt att byta för att det är olika kurser man läser på BF och på VO. Men det är upp till rektor... Läs hela svaret
    • Anonym

      Vilka betyg ska man ha för att komma in på Barn och fridtid?

      Jag är en tjej som älska att var med barn och förstå hur dom är och utvecklas.Därför vill jag söka in på barn och fridtidsprogramet. Skulle vara tacksam för ett svar som är cirka och inte ett svar där det står "Det beror på". :)

      Milla : : Hej! Barn och fritid kräver för behörighet godkända betyg i svenska, engelska och matematik samt i fem andra valfria ämnen från vårtermin i åk 9 i grundskolan. Godkända betyg i 8 ämnen från... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga