Elev

    Hej! Jag anmälde mig till prövning i arabiska modernaspråk 4 förra hösten. När vi började så sa läraren att vi kommer ha 5 olika slutprov och en stor skrivuppgift som vi ska jobba med under hela terminen. Samt att vi fick ungefär 4 läxor att göra. För oss kändes det absolut inte som moderna språk 4 utan närmare arabiska 10 som man får i gymnasiet om man hade bott i hemlandet. Alltså typ som svenska 3. Finns det något sätt ni kan hjälpa oss med för att stoppa det här innan terminen är slut? Vi har gjort hittills 3 slutprov och kvar är det 2. Våra slutprov är: 1. Översätta ungefär 2 sidor 2. Argumenterande text 3. Muntlig presentation 4. Förklara vad en viss person menar med en jätte svår text 5. Utredande text 6. Läsa en bok och analysera den samt skriva en sammanfattning om den. Kan ni hjälpa oss på något sätt?

    • Milla : Läser du på gymnasiet och inom din gymnasial utbildning gör "prövning" i moderna språk (arabiska)4? Eller är du färdig med gymnasiet och anmälde dig till prövning på komvux eller på prövningsenheten? Din beskrivning (i frågan) påminner mer om att du läser en kurs och inte gör en prövning i den.
    • Elev : Jag tog studenten förra året men gör en prövning nu i komvux

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag har svårt att förstå vilken situation som du beskriver i din fråga: det låter mer som att du och de andra eleverna som ska göra "prövning" läser i stället kursen som ni ska "pröva" i. En "vanlig prövning" (rätt namn Särskild prövning) i språk brukar bestå av två delar som genomförs vid två olika tillfällen (några timmar åt gången): skriftligt prov, som rättas av läraren och medbedömaren + om ett par veckor ett muntligt prov till vilket läraren ha skrivit frågorna utifrån dina svar på den skriftliga delen. Och sedan sätter läraren och medbedömaren ett betyg på kursen (prövningsbetyg). Vad du beskriver påminner mer om att ni läser en kurs under hela terminen.
    Jag vet inte om du läser fortfarande på gymnasiet eller om du är färdig med gymnasiet och anmälde dig till prövning på komvux eller på en prövningsenhet. Du får gärna förklara. Du vill få hjälp med att "stoppa detta": menar du att du inte vill delta? Då kan du väl säga det till läraren att du ej ska genomföra "prövning" eller kurs och hoppa av. Du får då inget betyg eller möjligtvis betyget F (om det nu är en kurs ni läser och läraren anser att hen har tillräcklig underlag för att sätta betyg, då måste hen sätta betyget).
    Hur svårt är kursen moderna språk 4? Som SYV som inte undervisar eller sätter betyg kan jag inte svara på den frågan. Du kan läsa vad skolverket skriver om ämnet moderna språk. Tänk också så här: en person som börjar läsa moderna språk (nybörjare) läser först moderna språk 1 (200 timmar), sedan moderna språk 2 i samma språk (ännu 200 timmar), sedan mod.språk3 i samma språk (ytterligare 200 timmar) och efter det mod.språk4 (ännu 200 timmar). Det är alltså 800 timmars undervisning som en person har fått och tanken är att man hade framgång i sina studier eftersom man läser moderna språk 4 om man har godkänt betyg i mod.språk 3. Så, man var duktig och fick godkända betyg under sina tidigare 600 timmar som man ägnade åt språket. Så, moderna språk 4 ligger på en ganska hög nivå. Totalt sett, finns det 7 "steg" i ämnet moderna språk på gymnasiet - alltså upp t o m moderna språk 7.
    Du kan kontakta skolverket och försöka få svar på din fråga där. På en skola är ytterst ansvarig - en rektor. Om du gör "prövning" på en skola, vänd dig till rektorn.
    Jag förstår inte riktigt om du i din fråga menar att du tycker att prövningen ska gå snabbare utan så många uppgifter att genomföra, att du vill bevisa att du kan det som du ska visa att du kan och få betyg snabbt, eller om du tycker att uppgifterna ligger på en för hög nivå ... Om läraren är behörig, alltså har behörighet att undervisa i arabiska som moderan språk i sin lärarlegitimation, då bör hen ha kunskap om vilken som är rätt nivå i varje kurs i det aktuella ämnet. Om läraren inte är behörig, har hen egentligen inte rätt att sätta betyg, och i så fall borde du och de andra eleverna ej givits möjlighet att göra "prövning" eller få undervisning eftersom det saknas behörig lärare som får sätta betyg.
    Jag vet givetvis inte om det är för hög nivå som ni gör uppgifterna på, men jag har väldigt svårt att tro att läraren av misstag genomför kursen moderna språk 7, t.ex, i stället för 4 men jag vet, som sagt, inte det. Har du försökt prata med läraren och be honom/henne förklara varför uppgifterna ligger på så hög nivå eller varför det inte är den vanliga prövningen med 2 delar: skriftlig del + sedan en muntlig del?
    Du får gärna förklara mer kring din fråga, men jag är inte säker att jag eller någon annan här på FRåGA SYV kan ge dig den hjälp som du ber om. Beklagar det. Har försökt förklara så mycket jag kan (ovan). Om en "vanlig" prövning var god läs en sammanställning på fragasyv.se/info/prövning
    Du kan också kasta ett öga på Prövningsinstruktionen som finns på Prövningsenhetens webb: webb/provning/moderna_sprak.pdf
    Kika också på provningsmanualer/moderna-sprak-4-provningsmanual.pdf och på ämnesplaner för kurserna i ämnet moderna språk på skolverkets hemsida.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Hej!
    • Elev : Jag vill först tacka dig för det utförliga svaret. Det vi går är genom komvux. Läraren i början av ”prövningen” sa att hon aldrif har haft en prövning utan bara kurser. Jag pratade med läraren idag och hon sa att hon sätter undervisningen utifrån eleven. Så Jag ville veta vad hon menar och frågade om det. Då sa hon att hade det varit här en annan elev som är svensk och har lärt sig arabiska nyligen så hade han fått betydligt lättare prov. Han hade fått skriva en kort text på tex 6-7 rader sa hon. Men eftersom att vi har det språket från början alltså att det är vårt modersmål så får vi svårare prov för då krävs det mer av oss enligt henne. Jag har tagit derikt kontakt med yrkesvägledare i komvux där och hon sa att Jag skulle vända mig till rektorn och det ska Jag göra imorgon så får vi se vad rektorn säger.
    • Elev : En annan fråga. Behöver Jag lägga in ämnet så det räknas av de 2600 pöängen alltså av min merit för att få det extra merit pöänget som den ger? Eller kan Jag ha den utanför och räkna med meritpöänget?
    • Milla : I examensbeviset (i det dokumentet som hete Examensbevis) kan ingenting ändras. Kurserna man läser eller gör prövning i efter det att man fick ut examensbevis kommer du få ut på ett annat betygsdokument och du skickar (laddar upp) både examensbeviset + de nya kurserna på de dokument som du får betygen på. Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskole/universitetsutbildningar kommer räkna in meritpoängen i ditt meritvärde i BII (kompletteringsgruppen) eftersom du får högre meritvärde genom en komplettering. ... Vad gäller det svaret du fick från läraren, så tycker jag det är ett mycket märkligt svar. Det ska inte spela roll vilket modersmål eleven har när eleven gör prövning i ämnet Moderna språk, det är min fasta uppfattning. Jag tycker definitivt att du/ni bör prata med rektorn om det. Lycka till!
    • Elev : Hej!
    • Elev : Jag har pratat med rektorn nu och det fanns nämligen ingen medbedömare. Rektorn sa att det borde inte vara obligatoriskt att göra läxor så det ska hon ta upp med läraren. Sen kunde hon inte hjälpa oss så mycket mer med bedömningen eftersom hon inte är en arabiska lärare. Läraren är oligitimerad så hon får inte sätta betyg men det gör en annan lärare sa rektorn. Rektorn sa att man kan undervisa om man är oligitimerad men det ända man inte kan är att sätta betyg.
    • Milla : Ja... det är lärarbrist i Sverige (tyvärr). Det är bra att du pratade med rektorn. Den läraren som genomför prövningen, trots att hen saknar legitimation, kan ju ändå läsa på skolverkets webbplats och på andra ställen, t.ex hemsida för Prövningsenheten i Göteborg om hur prövningar bör gå till (tycker i alla fall jag). Det är stor skillnad på att få undervisning i kursen (läsa kursen) och göra Prövning i kursen. Det du beskriver är ngt "mitt emellan": en del undervisning eller i alla fall "förlängd prövning...", fördelad på många tillfällen (vilket jag inte förut hört talas om att sådant skulle vara möjligt att träffa på!). Det märkligaste i det du har beskrivit - anser jag - är om läraren på riktigt tycker att det ska vara skillnad om eleven har språket som modersmål eller som främmande språk när det handlar om ämnet Moderna språk. Det enda som får skilja i detta fallet är uttal (hen som inte har språket som modersmål bryter, alltså talar med brytning, vilket är inte alls konstigt). Men ordförråd, grammatik, hör- och läsförståelse, och textproduktion i tal och skrift (förutom uttal) ska inte vara någon skillnad i bedömningen baserat på om eleven har språket som modersmål eller inte. Det ska inte ställas högre krav i ämnet Moderna språk på de som har det språket som modersmål. Det är jag helt säker på (trots att jag inte är lärare, sätter inga betyg och genomför inga prövningar). Du får gärna visa mitt svar och kommentarer både till läraren och till rektorn. Lycka till med "prövningen"! :)
    • Elev : Yes. Det ska Jag givetvis göra! Tack ska du ha!
    • Milla : Jag är glad om mina svar blir till hjälp för dig! Lycka till!
    Läs alla kommentarer