Student
    Hej!

    Min mamma vill byta yrke och är väldigt intresserad av att jobba med palliativ vård. Hon är drygt 50 år och har gamla betyg, och vi vet inte hur det påverkar. Hon är inriktad mot att bli undersköterska eller sjuksköterska. Vi undrar ifall ni kan hjälpa oss med följande frågor:
    - Med tanke på hennes gamla betyg, är risken att hon kommer behöva plugga på komvux innan hon är behörig?
    - Kan hon läsa en utbildning inom detta område som inte kräver att hon läser in några betyg på komvux?
    - Eftersom hennes betyg är gamla är vi osäkra på hur vi ska kunna rapportera in dem. Hur kan vi få tag på hennes betyg och använda dem för att söka utbildning?

    Tacksam för all hjälp!
    • Mikael : Vad har din mamma jobbat med förut? Har hon ngn utbildning eller arbetslivserfarenhet inom vård? Betygen (kopia på utbildnings-dokument) får man på sin gamla skola.
    • Student : Hej! Hon gick ut gymnasiet 1990 och studerade processtekniska. Sedan dess har hon arbetat på en pappersindustri.
    • Mikael : Bra att du förklarade kring din fråga i en kommentar. Jag ska nu skriva svar. Se nedan om en liten stund! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    utifrån frågan och informationen i kommentaren, så ser jag följande vägar till möjlighet att jobba med palliativ vård:
    - söka jobb som Vårdbiträde, Undersköterska eller inom hemtjänsten t.ex börja med att sommarjobba och på så sätt få in "foten in i branschen" och försöka jobba som mycket som möjligt inom vård- och omsorg och hoppas på att arbetsgivare kan efter några år hjälpa till med någon sort utbildning inriktad på just palliativ vård;
    - söka till komvux för att utbilda sig till undersköterska (det kan i bästa fall ta ett läsår om man läser på lite mer än heltid); det i vissa kommuner finns intensiva utbildningar, t.ex på 52 veckor utan lov eller uppehåll, alltså man läser på heltid i ett helt läsår (och kring jul och ett par veckor på sommaren får man hemläxorna, så att man ska läsa på heltid i alla fall, fast på egen hand); annars så tar det 3 terminer (ganska vanlig tid - tre terminer på heltid där praktik ingår också). Som utbildad undersköterska kan man direkt försöka få jobb på de ställen där just palliativ vård erbjuds, fast det är inte alls säkert att det kommer att gå... men i så fall jobbar man som en "vanlig undersköterska" där man få jobb och söker samtidigt till en yrkeshögskoleutbildning för att utbilda sig till Specialistundersköterska med inriktning på palliativ vård. Med yrkeshögskoleexamen som är specialinriktad på just palliativ vård är chansen betydligt större att få jobb just inom den speciella vård-nischen. Inom yrkeshögskola kan både längre och kortare utbildningar som är specialinriktade på just palliativ vård, finnas; se gärna exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inriktning-palliativ-vard
    utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/palliativ-vard

    - och tredje vägen är att sikta på att bli sjuksköterska och för det behöver din mamma komma in på sjuksköterskeprogrammet, som är en 3-årig utbildning på högskolenivå (på högskola eller universitet). Om din mamma är idag behörig eller inte, kan jag inte säga - hon måste boka tid med studie- och yrkesvägledare på komvux och ta med sig alla sina gymnasiala betyg (betygen får hon på den skolan där hon läste på gymnasiet och om den skolan har upphört, då bör kommunen där skolan har funnits ge svar på var betygen finns, kan t.ex vara så att de finns i regionarkivet... betygen sparas under väldigt lång tid, så betygen från 1990, som "bara" är 33 år gamla lär finnas kvar och går att få tag på). Hur pass mycket komplettering för behörighet inför sjuksköterskeprogrammet som kan behövas, kan jag, som sagt, inte säga någonting om. Det som krävs är att man har grundläggande behörighet + godkända betyg i matematik 2, samhällskunskap 1b och naturkunskap 2 eller i motsvarande kurser. Att i Sverige bli sjuksköterska på annat sätt än genom sjuksköterskeprogrammet (en 3-årig utbildning på universitetsnivå) går inte. Detta för att sjuksköterska är ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. I slutet av studier på sjuksköterskeprogrammet, om man får godkända betyg i alla kurser under alla 3-åren, får man ut sjuksköterskeexamen. Och sedan ansöker man om legitimation hos socialstyrelsen. Man blir på det sätter grundutbildad sjuksköterska. Sedan finns det olika påbyggnadsmöjligheter - man kan vidareutbilda sig till specialistsjuksköterska inom olika områden men innan man kommer in på specialistsjuksköterskeprogrammet kan viss arbetslivserfarenhet som sjuksköterska krävas (t.ex att man har jobbat i minst 2 år på minst halvtid som grundutbildad sjuksköterska).
    Din mamma kan "köra på" flera vägar samtidigt; hon kan börja söka jobb inom vård redan idag; större chans är att få sommarjobb eller extrajobb (med tanke på att hon saknar både vårdutbildning och erfarenhet inom vården). Och samtidigt kan hon "hitta" sina gamla gymnasiala betyg, boka tid med SYV-en på komvux och undersöka frågan om hur mycket komplettering som hon eventuellt behöver för att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet och hon kan samtidigt också söka vårdutbildning/yrkesutbildning på komvux (i olika kommuner förekommer olika namn på den sortens utbildning, t.ex kan de heta Omvårdnads-kurspaket, Undersköterskeutbildningen, Vård- och omsorgsutbildning eller kurspaket och även andra namn förekommer men frågar man på komvux i sin kommun om vad som jag behöver söka för att utbilda mig till Undersköterska, så får man ett svar).
    Det är mycket stor skillnad på yrken  som Vårdbiträde, Undersköterska eller inom hemtjänsten (å ena sidan) och Sjuksköterska (å andra sidan) för att som Vårdbiträde, Undersköterska och inom hemtjänsten får arbetsgivare anställa vem de vill (med vilken utbildning som helst och även utan utbildning) - detta för att yrken inte kräver legitimation eller liknande men som Sjuksköterska får man inte anställas utan legitimation och det är därför examen från sjuksköterskeprogrammet som krävs.
    Din mamma har viss chans att få jobb  som Vårdbiträde, Undersköterska eller inom hemtjänsten även utan tidigare erfarenhet eller utbildning inom vården (beror på vilka andra som söker samma jobb - arbetsgivare vill givetvis anställa folk med vårdutbildning och/eller tidigare erfarenhet av att ha jobbar inom vården men i brist på sådana sökande, kan även de utan de meriter få chans att få anställning, kanske i första hand "timmar vid behov" eller kortare vikariat, i alla fall till att börja med).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!