Linneahv

    Hej! Jag pluggar just nu matte 2 på komvux, har dyslexi och dyskalkyli. Har fått rätt stöd o har fått upp hoppet att det faktiskt kommer kunna gå att bli godkänd i matte kursen. Min dröm är att utbilda mig till socionom, har 3,5 som slutbetyg på komvux, är medveten om att för att komma in på socionom linjen måste jag ha en fyra som slutbetyg. Men undrar om jag kan söka med folkhögskolekvoten o komplettera med högskoleprovet? Pågrund av mina nedsättningar känner jag mig väldigt osäker på mig själv, pendlar mellan om det äns är värt att försöka, eller att jag ska ge upp? Jag vill såklart försöka, men undrar hur det ser ut stödmässigt om man kommer in på socionom linjen, hur det funkar? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Läs gärna det som står på studera.nu/livet-som-student/funktionsnedsattning/Stod-anpassningar-för dig med funktionsvariation - det är vad UHR, universitets- och högskolerådet informerar om vad gäller att studera på svenska högskole- universitetsutbildningar om har någon form av funktionsvariation. Exempel på vilka anpassningar du skulle kunna få om du börjar läsa på en svensk högskole- eller universitetsutbildning är:

    --- anpassad litteratur, till exempel talbok;

    --- anteckningsstöd

    --- mentor eller extra handledning.

    UHR ger råd att ta kontakt med samordnare för studerande med funktionsvariationer så tidigt som möjligt, gärna samtidigt som du anmäler dig till utbildningen. Om du uppger vilka högskolor eller universitet du kan tänka dig vilja läsa på, kan jag få fram kontaktuppgifter till samordnare på just de lärosäten och ge de kontaktuppgifterna till dig.
    ************
    Vad gäller komma in på utbildningen, så är det bra om du gör högskoleprovet så många gånger du hinner och orkar göra högskoleprovet. Då prövas du även i HP-urvalet där du får en extrachans att komma in.
    ************
    Men du får också gärna kika på andra yrken som på något sätt "liknar" yrket socionom; nedan finns ett antal exempel (snabblänkarna till presentationer av yrken):OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt...

    Beteendevetare

    Drogförebyggare

    Etableringslots

    Frivårdsinspektör

    Fältarbetare

    Kriminalvårdare

    Samhällsvetare

    Samhällsvägledare

    Social brobyggare

    Socialadministratör

    Socialpedagog

    Studie- och yrkesvägledare, SYV

    Utredare på Försäkringskassan
    ***************************
    Du får också gärna titta på utbud av utbildningar inom yrkeshögskola; man kan inte bli socionom genom studier på en yrkeshögskola men man kan utbilda sig till några "liknande yrken":
    utbildning/campus-molndal/aktiveringspedagog-med-inriktning-rehabilitering
    utbildning/campus-molndal/aktiveringspedagog-inom-lss-kognitiv-funktion
    utbildning/reveljen-vuxenutbildning-solleftea/stödpedagog
    utbildning/larcentra-hudiksvall/behandlingspedagog
    utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/stödpedagog
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/stödpedagog
    utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-KBT
    utbildning/vardyrkeshogskolan/handledare-inom-lss-och-socialpsykiatri-distans
    Man kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt sum man söker till högskola-universitet. Man kan också bli antagen till flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidig som man blir antagen till högskola-universitet och om det blir så kan man välja vilken av utbildningar som man tackar Ja till.

    Studie- och yrkesvägledare