Rebecka
    Hej! Jag går i nian just nu och ska börja fundera på riktigt på gymnasieval och inriktningar. Jag är väldigt säker på vad jag vill bli, vilket är en journalist. Detta har jag vetat i ett par år nu och gör allt jag kan för att jag en dag ska kunna nå mitt mål!

    Det jag undrar nu är vilken inriktning jag ska välja, då jag hört att Medier, information & kommunikation kan vara lite "flummig", alltså inte så väldigt specifik på just det jag vill jobba med och kanske inte så högskoleförberedande, något som min gymnasieutbildning måste vara om jag ska komma in på Journalisthögskolan. Jag har alltid älskat SO-ämnena och språk, dessutom har jag alltid älskat att skriva så egentligen är journalist ett självklart yrkesval för mig. Jag vet att jag vill gå det Samhällsvetenskapsprogrammet i grunden, men vet inte vad jag ska ha för andra kurs. Känner mig inte så jättesugen på att gå SAM-SAM då jag gärna vill ha lite variation, men är det det som är det bästa alternativet så vet jag i alla fall vad jag ska sikta på. Jag behöver bara vara säker på vilken inriktning som skulle vara bäst för just det jag vill uppnå. Min skolas SYV är inte den bästa, så jag hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig. Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du har hittat ditt drömyrke! Såklart du kan gå Sam/media! Det är där du läser olika textbearbetande kurser och du får alla behörighetskurser du behöver för att välja till olika mediautbildningar inklusive journalist - inget flum där inte!

    Det du kan kolla upp är de skolor som profilerar sig ännu mer mot det journalistiska. Det kanske du kan göra på Gymnasiemässan om ett par veckor i Älvsjö.

    /Lena, Syv