Anonym
    Hej, jag läser just nu till grundlärare 4-6 men känner att jag inte vill fortsätta min utbildning. Jag läste att man kan studera till förskollärare genom att gå barn och fritid på komvux vilket är på gymnasier nivå. Vad är skillnaden på barn och fritidsprogrammet och barnskötare? då jag såg att barnskötare är 3,5 år.

    på tal om en annan utbildning, för att bli flygvärdinna vart ansöker man då för att gå den utbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinore,

    du är intresserad av yrken

    >>>Barnskötare

    >>>Förskolelärare

    och >>>Flygvärdinna

    Kika gärna på yrkespresentationerna, länkarna ovan.

    Flygvärdar >> utbildas av flygbolag, efter anställning, dvs på arbetstid med lön. Man söker anställning och om man blir anställd får man utbildning av sin arbetsgivare.

    • : Men jag förstod inte vad skillnaden på barnskötare och förskolelärare är? Och går jag in på länge tema flygvärdinna kan man inte ansöka någonstans.
    • Julia : Barnskötare är en gymnasial utbildning som ges på gymnasieskolans Barn- & fritidsprogrammet /där är du för gammal för; du är över 20 år/. På komvux kommer du inte bli antagen (jag är nästan säker på) för att du redan har behörighet till högskola. Komvux prioriterar lågutbildade. Men du kan söka - du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    • Julia : förskollärare är det stor brist på. Det är en högskoleutbildning. Du söker till högskolans förskollärarprogrammet.