Ludvig J

    Hej jag har antingen tänkt börja tekniskt basår eller läsa upp behörigheten på vuxenutbildningen, jag undrar om man är tvungen att bli fast i sin hemstad för att läsa om man väljer att gå basår på universitet? Eller går det att söka vidare till andra universitet om man vill efteråt? Kan jag då söka vidare på mitt gamla snittbetyg eller måste jag söka in via mitt högskoleprovsresultat? Mvh.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig!
    Basåren (och basterminer) på de svenska universitet kallas för "förutbildningar" och är i första hand tänkta att förbereda inför utbildningar på samma lärosäte där basåret ges. Kurserna som ingår kan variera från ett lärosäte till annat. Kurserna mer eller mindre liknar gymnasiala kurser i naturvetenskapliga ämnen. Om huruvida ett annat lärosäte accepterar dig som behörig sökande efter basåret på ett annat universitet måste du fråga på den skolan/universitetet-högskolan dit du vill söka. Jag tror antagningsgruppen kommer be dig inkomma med detaljerad beskrivning om vad som ingick i kurserna du läste inom basåret och först efter det kan du få ett svar.
    Vad gäller meritvärde för att söka i betygsgrupper, så kommer du prövas med det meritvärde som du har på ditt examensbevis från gymnasiet (detta för att högskolestudier kan inte räknas ihop med gymnasiala). Du kommer dock endast prövas i BII, kompletteringsgruppen (därför att utan komplettering var du obehörig - du kommer ju komplettera för att få behörighet/särskild behörighet - om jag förstår dig rätt).

    Har du även gjort högskoleprovet, kommer du prövas även i HP-urvalet (med resultatet från högskoleprovet) och med det får du en extrachans.