Maja
    Hej jag har svårt att bestämma mig för vad jag vill jobba med men nu tror jag att jag har hittat något som jag vill jobba med i framtiden. Jag vill jobba på en kvinnojour eller hjälpa barn/familjer typ socialtjänsten. Men då vet jag inte vilken linje jag ska välja för att få den bästa starten inom det yrket.
    Tack för hjälpen i förväg!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Maja,
    om du vill jobba som t.ex Kvinnojoursmedarbetare>> - är det bra att utbilda sig till Socionom>>. Som utbildad socionom kan man även arbeta inom socialtjänsten.

    Angående vad man ska läsa på gymnasiet om man efter gymnasiet vill utbilda sig till socionom, så är det "oklart". :) Detta för att man kan bli behörig på i princip alla gymnasieprogram. Personligen tycker jag att vård- och omsorgsprogrammet>> (med tilläggskurs matematik 2a) passar mycket bra.

    Samhällsvetenskapsprogrammet>>, valfri inriktning, behöver man inte lägga till någon mattekurs för att matte 2b ingår redan som en obligatorisk kurs.

    Hälsningar

    Daniel