Emil
    Hejsan!

    Jag har funnit intresset för att läsa civilingenjör på universitet och har valt att söka ett tekniskt basår först.

    Nu har jag inga toppbetyg sedan tidigare (gymnasietiden).
    Ett relativt lågt meritvärde (enl mig i alla fall).

    Om jag skulle komma in på det tekniska basåret samt slutföra detta med godkända betyg så är jag behörig till att söka civilingenjörsprogram men räcker detta eller kan det vara behövligt att jag ändrar mitt meritvärde via ett högskoleprov för att bli antagen?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emil.

    Meritvärde och resultat från högskoleprovet blandas Inte ihop.
    Har man ett giltigt resultat från högskoleprovet, prövas man med det resultatet (siffran från "noll" till 2.0) i HP-urvalet;
    med sitt meritvärde konkurrerar man i Betygsurvalet. Det är som om du har "klonat dig" och det räcker att en av klonerna kommer in, då är du "inne", ANTAGEN. :)
    Att göra högskoleprovet kan inte skada. Du offrar en dag - högskoleprovsdagen och anmälningsavgift 450 kr. Om det t.ex går mycket dåligt och man får mycket lågt resultat på HP, så gör det inget; det påverkar inte ditt Meritvärde. Högr resultat på HP påverkar inte heller ditt meritvärde, men då kan du förhoppningsvis, komma in i HP-urvalsgruppen!
    Mvh
    L.

    Liselotte