Elmira

    Hej, Nu är det så att jag ska börja läsa till undersköterska under denna år som är på 1500 poäng. Just nu saknar jag 1000 poäng, därför har jag nu täkt att göra på detta sätt. Jag vill läsa upp till 1000 poäng alltså de poängen som jag behöver men inte resten som då är 500 poäng. För att annars kommer jag inte kunna söka in till högre studier det kommer förlängas till år 2024. Därför undrar jag om jag har 1000 poäng från undersköterska utbildningen och 1500 poäng sedan rigidare kan jag söka in till universitetet utan gymnasieexamen? Alltså att jag har både grundläggande och särskild behörighet med 2400 poäng, utan gymnasieexamen går det att komma in på lärarutbildningen till exempel?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    sökande till svenska högskole-universitetsutbildningar behöver alltid ha Grundläggande behörighet. Obehöriga kan ej antas. Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt men inte på det sättet som du beskriver i din fråga.
    Om du har minst 3-årig arbetslivserfarenhet, kan du bevisa att du har grundläggande behörighet med några få godkända gymnasiala betyg - se information på antagning.se/reell kompetens - en annan väg Är man behörig endast på Reell kompetens, behöver man (för att kunna konkurrera om plats på en högskoleutbildning) göra Högskoleprovet
    Mitt råd är att du går hela undersköterska-utbildningen och tar sedan ut Yrkesexamen som undersköterska på komvux. Inom 2400poäng som komvux-examen består av kommer du ha 100p. gymnasiearbete eller komvuxarbete. Ta in även svenska 2,3 och engelska 6 inom 2400p. Och inkludera även de kurserna som krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning. På så sätt kommer du att skaffa dig ett yrke att "falla tillbaka på" om du skulle vilja skaffa dig ett jobb t.ex extrajobb eller sommarjobb. Arbetsgivare uppskattar också att de anställda har vårdkunskaper. Vill du jobba som lärare (även om du t.ex kommer att jobba som vuxenlärare) så kommer du ganska ofta finnas i klassrummet med ganska många studerande och plötsliga sjukdomsfall och olyckor kan hända när som helst och var som helst... så det är jättebra att ha så bra vårdkunskaper som möjligt och kunna bl.a göra HLR (hjärt- och lungräddning). Dessutom kan du också fundera på att kanske sikta på att bli en Yrkeslärare. Yrkeslärarprogrammet har omfattning 90 högskolepoäng (som motsvarar studier på heltid i tre terminer, alltså 1.5 år). T.ex om du skaffar dig yrke Undersköterska och jobbar i några år inom vården kan du sedan söka till yrkeslärarprogrammet och bli yrkeslärare för elever som ska på gymnasiet läsa VO eller på komvux - mot yrke Undersköterska

    Det kan annars (troligtvis) vara möjligt att sätta ihop komvux-examen från kurserna som du har från gymnasiet + kurserna som du kommer läsa inom yrkespaket "Vård och omsorg" på komvux, även om det inte ska bli yrkesexamen men då ska man först undersöka vidare... t.ex vilken sort examen från komvux ligger du "närmast till" - är det examen inom Samhälle-Humaniora eller inom Naturvetenskap-teknik? Utan att veta vilka kurser du redan har godkända betyg, så kan jag inte svara på frågan hur ett sådant examen (som inte ska bli yrkesexamen) kan se ut; boka tid med SYV på komvux för att diskutera det, är mitt råd.
    Men jag tycker, som sagt, att du vinner mycket på att genomföra hela utbildningen till Undersköterska och ta ut examen (yrkesexamen) som undersköterska där du även inkluderar alla kurser som krävs för grundläggande och för särskild behörighet. Med ett sådant examen kan du komma in på högskola-universitet men också jobba ett tag först för att läsa vidare sen + att du kommer ha mycket bra grund inför framtiden och det på olika sätt: t.ex kan du sedan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar för att utbilda dig t.ex till Ambulanssjukvårdare, Apotekstekniker, Tandsköterska, Med.sekreterare, Steriltekniker eller Lärarassistent (bara för att ta några exempel på yrken där utbildningarna finns inom yrkeshögskola).
    Som utbildad undersköterska kan man ha väldigt många olika möjligheter t.ex kan man få jobb som arbetsterapibiträde, apoteksassistent eller som optikerassistent

    Studie- och yrkesvägledare