Salina
    Hej, vilka behörighet krävs det för att bli behörig till tandteknik utbildningen?
    Min syv på skolan sa att jag kan gå ekonomi för att bli behörig eftersom att jag inte helst vill gå natur men jag tänkte vad säger ni? Tycker ni att det är ok att gå ekonomiprogramet?
    • : Jag har kollat upp mitt gymnasieskolans kursplan inom ekonomi och de erbjuder naturkunskap 2! Vet du vilka inriktningar det finns inom tandtekniker? Tex vissa är extra specialicerad inom att skapa protester osv.. vissa håller på mycket med CAD CAM osv..
    • Anna : Jag ska försöka hitta svar på din fråga och återkommer.
    • Anna : Annars så kan förändringar inträffa - både i regelverket kring utbildningen och i de tekniska möjligheter som kommer att finnas om några år. Nya rön kan göra det möjligt att använda nya tekniker och hela yrket kanske förändras jättemycket! Det kanske skapas nya inriktningar om några år som idag nnu inte finns...? Det är ju först om 3 år som du ska söka till högskola.
    • : Men jag tänkte ifall det fanns någon sida om vilken inriktning man kan välja inom tandteknikområdet? Vill gärna veta och vata förberedd
    • Peter : Titta in på den här sidan http://www.dentallab.se/Forskning.php - vi återkommer om vi hittar ngt. mer som vi vill rekommendera! ;)
    • : Ok, vet ni hur mycket man tjänar och vad efter skatten blir på ett ungefär?
    • Mikael : Jag skriver nu ett nytt svar. ;)
    Läs alla kommentarer

    5 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Salina,

    för att kunna i Sverige bli Tandtekniker - behöver du bland annat få godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b.

    Matematik 2 och samhällskunskap 1b ingår som obligatoriska kurser i Ekonomiprogrammet. Men Naturkunskap 2 gör inte det. Så, om din gymnasieskola där du läser Ekonomiprogrammet ej kan erbjuda dig läsa Naturkunskap 2, blir du mot slutet av gymnasiet inte behörig.

    Ofta finns det möjlighet att välja till Naturkunskap 2. Men inte alltid. Det kan alltså inte garanteras att du blir behörig.

    Däremot om du går Vård- och omsorgsprogrammet, så ingår det alla kurser som är "ersättningskurser" för Naturkunskap 2, men matte 2 ingår inte. Här blir du beroende av att din skola kan erbjuda dig läsa matte 2 i stället.

    Som sagt, oftast kan man välja till både matte 2 och naturkunskap 2 - på alla gymnasieprogram, men i fall det blir ont om lärare eller för få elever väljer läsa de kurserna - då kan inte undervisning erbjudas.

    Å andra sidan, så är den "endast en kurs" som är på 100 poäng /heltidsstudier i fem veckor/ som det handlar om - så borde det gå att "fixa till" på ngt. sätt, tycker man... exempelvis att din gymnasieskola skriver in kursen i din Individuella studieplan och då kommer du att ha rätt att göra Prövning i den under din gymnasietid. Tyvärr förbereder man sig till prövningar genom självstudier... det är därför oftast svårare att få högre betyg.

    Jag skulle säga att din syv har till 99,99% rätt - då det allt som oftast inte är omöjligt att få läsa naturkunskap 2 på ekonomiprogrammet.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    Daniel SYV

    Hej Salina,

    ang. Specialiseringar/inriktningar för Tandtekniker...
    Som tandtekniker kan man specialisera sig på någon del av yrket. Man kan till exempel specialisera sig på följnade:

    1. användning av vissa material - t.ex kan man vara expert på den "traditionella metoden*":  att skulptera en modell i vax och därefter gjuta en ny tand
    eller
    2. på att tillverka proteser
    eller
    3. på Tillverkning av implantat.
    Implantat - är proteser som sätts fast med hjälp av titanskruvar i käkbenet.
    4. Sjukhustandtekniker/anaplastolog>>>. Se gärna en yrkespresentation - anaplastolog<<<.

    Tekniken att använda CAD-program inom Tandteknikeryrket är relativt ny men blir allt vanligare. Den traditionella* metoden används dock fortfarande ganska mycket inom branschen.

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Salina, jag har tagit kontakt med Studievägledare/Student counsellor på Göteborgs Universitets Tandteknikerprogrammet (Sahlgrenska akademikansliet, Utbildningsavdelningen) och fick följande svar:

    "Hej!

    I nuläget finns inga inriktningar på tandteknikerprogrammet.

    Vänliga Hälsningar"

    vilket måste betyda att man inriktar/specialiserar sig EFTER UTBILDNINEN till Tandtekniker, dvs när man är färdigutbildad tanktekniker, specialiserar man sig genom självstudier och arbetslivserfarenhet. Det kan finnas påbyggnadsutbildningar... men det är en "senare fråga" - då det dröjer ganska många år, innan det blir aktuellt för din del... och på den tiden hinner mycket förändras: det är inte omöjligt att helt nya tekniker kommer till. :)

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, som det är nu så kan man inte välja någon inriktning inom utbildningen till Tandtekniker, som är en 3årig utbildning på högskolenivå på heltid.

    Studerande som läser den 3-årigautbildningen lär sig bland annat om olika material och dess användning inom protestillverkning - följande material används idag ex. porslin, guld, titan, koboltkrom och plast.  Under utbildningen är det meninten att lära sig även flera avancerade framställningstekniker: manuella såväl som datoriserade framställningstekniker.

    Inga inriktningar inom utbildningen, utan alla läser samma. Specialisera sig kan man först Efter utbildningen. Så ser det ut idag. vi vet inte hur det kommer att se ut om några år.

    Hälsningar i massor och lycka till!

    ANNA

    Hejsan, vi fick nu svar från Ordförande i
    Sveriges Tandteknikerförbundet
    Hemsida: www.dentallab.se se hans svar nedan:

    Hej,
    Först så måste man söka till den tre åriga högskolan, brukar vara 700 till över tusen som söker till de 80-talet platser årligen.
    Utbildningen finns i Umeå, Malmö och Göteborg.
    Under utbildningen kan man också forska.
    Några direkta påbyggnadsutbildningar finns inte utan man får söka kurser och föreläsningar själv.
    Självklart är detta också svårt i dagsläget att sia om hur det ser ut om 6 år.

    Med vänlig hälsning

    • : Så det handlar om självstudier om jag vill specialisera mig inom ett område
    • Mikael : Vilka påbyggnadsutbildningar som kommer att finnas om 6-7 år vet vi inte än. Arbetsgivare kan också erbjuda fortbildning på arbetstid. Man kan genom att delta i konferenser och träffar med kollegorna och genom att samråda med kollegorna lära sig mycket (man kan kalla det för självstudier eller för fortbildning eller för att skaffa sig mer erfarenhet).
    • : Kan du förklara vad påbyggnadsutbildningar innebär? Lite mer ut förligt om det går bra
    • Julia : vi har kontaktat några sakkunniga. Återkommer så fort vi får svar från dem.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Salina,

    de uppgifter om Tandteknikerlöner som finns idag är

    Skattenivåer är inte samma i olika kommuner... lönen påverkas också av många olika faktorer - såsom i vilken del av Sverige man arbetar; om man har 3-årig utbildning eller om man även läste påbyggnadsutbildning. Som det är idag, skulle jag säga att I GENOMSNITT får tandtekniker "ut", i handen - 23500 kr i månaden.

    Du ska söka jobb som tandtekniker först om tidigast sex år. Mycket kan ändras på sex år. Det går inte att säga med någon större säkerhet hur det blir då.

    Hälsningar

    Mikael SYV