Azra

    Hej Jag undervisar sedan två år tillbaka som syslöjd lärare men saknar behörighet, tyvärr. Jag har gåt tre års yrkesinriktad utbildning utomlands inom syslöjd. Vika alternativ fins för mig att bli behörig lärare inom syslöjd? Tack!

    • Vägledare :

      Du kan göra lärarkompassen för att se vilka vägar in det finns: studera.nu/Lärarkompassen

    • Julia : En möjlig väg kan vara att först läsa in tillräckligt mycket av ämnet t.ex. via fristående kurser på distans, för att därefter kunna bli antagen till VAL-projektet. Jag skulle nog hänvisa till Umeå universitet för att höra mer med dem om hur deras distansstudier i slöjd är upplagda https://www.umu.se/utbildning/kurser/slojd-1-textil/ , och till VAL-projektet för att höra vad som krävs för att kunna bli antagen, info och kontaktuppgifter, se https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/val.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Azra,
    jag råder dig att höra med rektor på den skolan där du jobbar om hen kan hjälpa dig in i något projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga, ibland måste rektorerna anmäla till sådana projekt.
    En annan väg är via "ordinarie utbildning" - alltså söka till de utbildningar som finns för att i Sverige bli slöjdlärare: ämneslärarprogrammen eller via KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, t.ex erbjuds KPU på följande lärosäten:
    Linköpings Universitet
    Göteborgs Universitet
    Umeå Universitet

    Du kan också vända dig till Slöjdlärarportalen - hör med dem om de har några förslag.
    Om du jobbar som obehörig lärare i ännu några år, så kanske ska Skolverket sedan kunna utfärda lärarlegitimation till dig (inte säkert med chansen kan finnas) pga att du de facto har de kunskaper som krävs för att jobba som slöjdlärare. De fall vi känner till är att när folk blev beviljade lärarleg.pga rätt arbegtslivserfarenhet - att de jobbade som obehöriga lärare i minst 8 år. Den frågan är det helt och hållet upp till Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer att svara på. Jag tror dock inte att skolverket skulle skvara att om du jobbar i 6 år till, så får du garanterat legitimaiton sen... Det är ett undantag att kunna få lärarlegitimation utan lärarexamen och kan på förhand inte garanteras att få.

    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/textilslojdlarare
    studera.nu/kpu

    Hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig: "Göteborgs universitet, Konstfack, Linköpings universitet, Umeå universitet har examensrätt i slöjd, så kontakta de lärosätena för att ta reda på om de har någon utbildning som passar."

    Daniel SYV

    Hej! vi fick nu svar från Karlstads Universitet, var god läs nedan:

    Hej,
    Om personen har relevanta studier sedan tidigare som skulle kunna användas i en lärarexamen skulle hen kunna börja med att undersöka VAL. Det är ett projekt som bl.a. finns vid Karlstads universitet. För mer information om VAL, se länk nedan:

    https://www.kau.se/val

    I det fall personen t.ex. inte har en sådan lärartjänst som efterfrågas för att antas till VAL, men har relevanta ämnesstudier, skulle hen kunna undersöka KPU. Karlstads universitet erbjuder KPU men antar dessvärre inte i ämnet slöjd eller liknande.

    Om varken VAL eller KPU är ett alternativ behöver personen gå ett reguljärt ämneslärarprogram. Vid Karlstads universitet erbjuder vi dessvärre inte ämnet slöjd eller liknande.

    Har personen gedigen erfarenhet av att arbeta med textil formgivning och kan tänka sig att bli yrkeslärare? I sådana fall skulle Yrkeslärarprogrammet kunna vara värt att undersöka. För mer information om det, se länk nedan:

    https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/LGYRK

    Med vänliga hälsningar