Sofia

    Hej! Jag undrar om ni vet om det är möjligt att plocka ihop en kandidatexamen i beteendevetenskap som är ”lika mycket värd” som ett samlat program, fast med fristående kurser? Vet att det inte är en skyddad titel och att universiteten har lite olika upplägg, namn på kurser och inriktningar, men tänker om det finns något fördel i att kunna plocka själv och styra studietakt och att man då ändå lyckas få ihop något som går att söka arbete med på papper sedan, eller om det är risky och ovärt att pussla själv och lika bra att vänta in och söka ett program?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia!
    när man plockar ihop själv söker man till varje nästa kurs och riskerar att inte komma in. Det är en stor nackdel. Fördelar kan vara (precis som du skriver) att man behöver inte läsa i 3 år på heltid, utan kan t.ex läsa i 6 år på halvtid, alltså välja studietakt och kan också lite friare välja vilka kurser som ska ingå, jämfört med att läsa ett program.
    Så, du får fundera på för- och nackdelarna och bestämma vilket sätt som passar dig bäst.