Felix

    Hej! gick ut gymnasiet sommaren 2018 och har sedan dess jobbat som nätverkstekniker med endast svagström. Har varit med några gånger och installerat eluttag också men mestadels jobbat med svagström. Har en fråga ifall jag skulle kunna börja som Elektriker Lärling med min utbildning jag har och vad för typ av kompetens jag skulle kunna få ? Har godkänt i följande: Cad 1 Cad2 Dator och nätverksteknik Datorteknik 1a Digital kommunikationsteknik Elektromekanik Elektronik och mikrodatorteknik Energiteknik 1 Engelska 5 Engelska 6 Entreprenörskap Historia 1a1 Idrott och hälsa 1 Kommunikationsnät 1 Matematik 1 Mekatronik 1 Naturkunskap 1a1 Nätverksadministration Nätverkssäkerhet Nätverksteknik Nätverksteknologier Praktisk Ellära Religionskunskap1 Samhällskunskap 1a1 Support och Hemservice Svenska 1 Gymnasiearbete EE Administration av nätverks. och serverutrustning Har även godkänt kompetensbevis för "Skötsel av elektriska anläggningar" Gick på El programmet men med inrikting Dator och kommunikation men vill veta mina möjligheter för att kunna börja som lärling elektriker, och ifall jag även kanske skulle kunna föra in några timmar på min lärlingstid från det jag arbetat med nu. Tack, Felix

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felix; Kika gärna på vilka kurser som eleverna på gymnasiet läser om de går inriktning ElteknikEE. Det syns tydligt i Programplanen för EE.

    '*****
    Att gå som vuxenlärling hos en elektriker är inte ngn allmän rättighet, tyvärr. Kan vara svårt att hitta plats; arbetsplatsen måste frivilligt ta in dig. Många arbetsplatser tar inte in ngn lärling alls.

    *****
    Mina råd till dig blir:
    sök till komvux - läsa de kurser som du ser ovan - som ingår på gymnasial utbildning till elektriker;
    boka tid med SYV på komvux för att diskutera din situation;
    se om Arbetsförmedlingen kan vara behjälplig; AF har (i princip) möjlighet att köpa utbildning till arbetssökande, hjälpa till med praktikplatser mm. Dock prioriterar AF de långtidsarbetslösa i första hand.
    Du som är 21 år, hör till "ungdomar" och då blir man långtidsarbetslös redan efter 100dagars inskrivning på AF. om du blir inskriven i "ungdomsgaranti" har du rätt till mer hjälp från AF.
    Även om man har jobb, kan man skriva sig på AF som "ombytessökande": alltså man vill ha ETT ANNAT jobb än det jobbet man har idag.
    Kika gärna på framtid.se/yrken-inom-elbranschen; på framtid.se/arbetsgivare/energiforetagen och framtid.se/energimyndigheten - förhoppningsvis finnd det info på de sitorna som kan bli till hjälp för dig.

    ang.Elbehörigheter - bestämmelserna kan förändras. Som en "allmän vägledare" (och vi har ej ngn expert på el-yrken och el-behörigheter) kan man inte ge detaljerad info om just exakt vilka kurser eller antal timmar som lärling som ger viss el-behörighet. Mitt råd blir därför att du antingen försöker se till att ha en utbildning som så mycket som möjligt liknar den utbildning som eleverna som på gymnasiet läser mot yrke Elektriker, läser
    eller
    att du tar kontakt med de arbetsgivare som du i framtiden vill jobba för och frågar: vad kräver de av dig att du ska få de jobben. Sedan är det inte säkert att du kan få alla de kurserna som du behöver - gratis. Det är på gymnasiet som man ej behöver betala för kurserna; även på komvux också gratis undervisning (men komvux måste prioritera kortutbildade); du som redan har gymnasiekompetens är inte "lågutbildad".
    Tyvärr kan det bli så att komvux och AF säger att de måste satsa på andra, "svagare" målgrupper där du ej hör till.
    Ännu ett sätt är att försöka få anställning (som "vad som helst") på ett företag där du senare vill jobba och få den arbetsgivaren att köpa kurser för dig. Inom branschen kan sådan möjlighet finnas - inom ramar för "fortbildning av personal". Jag säger inte att det är lätt att hitta en sådan möjlighet, men du kan försöka, om du vill.
    Vänligen och Lycka till!
    Julia