Emilia

    Jag går i 9:an just nu och gymnasievalet börjar närma sig. Jag velar mellan att gå naturbruk inriktning djurvård eller att gå en naturvetenskaplig linje. Jag drömmer om att bli djursjukskötare eller veterinär i framtiden. Jag vet att naturvetenskapliga linjen är väldigt bred, men om jag läser till de ämnen jag missar på naturbrukslinjen på komvux så får jag väl lika mycket behörighet som man får om man gått naturvetenskapliga linjen? Stämmer det att man blir mindre prioriterad till en högskola eller universitet om man gått naturbruk och pluggat på komvux, och att man blir högre prioriterad om man gått naturvetenskaplig linje? Jag vet att natur är en snabbare och lättare väg att ta för att bli djursjukskötare/veterinär men jag har bara C i matematik så jag vet inte om det blir för svårt med naturvetenskapliga linjen, sen så om jag går naturbruk får jag liten inblick om hur det är att jobba med djursjukvård och praktisera på veterinärkliniker. Men om jag blir underprioriterad av att gå naturbruk vill jag ju såklart gå natur ändå och kämpa på. Hur borde jag tänka kring det här?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    särskild behörighet till utbildningen som leder till yrket Djursjukskötare och yrket Veterinär är ganska olika. Det är mycket "lägre behörighet" som krävs för djursjukskötarprogrammet, jämfört med veterinärprogrammet. Till djursjukskötarprogrammet behöver man inte ha läst mer matte än matematik 2a, och till veterinär - behöver man ha godkänt betyg i matematik 4. Till djursjukskötarprogrammet behöver man inte ha läst fysik, kemi eller biologi på gymnasiet. Du kan bli behörig till djursjukskötarprogrammet på NB (du behöver bara välja till matematik 2a; som obligatorisk kurs i yrkesprogrammen, inkl.NB, ingår matematik 1a).
    Om du tittar på Antagningsstatistik för Djursjukskötarprogrammet och jämför med Veterinärprogrammet, kommer du att se att antagningsgränser brukar ligga lägre för djursjukskötarprogrammet, alltså krävs inte lika höga betyg (jämfört med veterinärprogrammet). Om man vill komma in på veterinärprogrammet i betygsgruppen så räcker det inte med endast alla A-betygen från gymnasiet, utan man behöver även ha några meritpoäng och A-betygen även i kurser som ger meritpoäng.

    Vad gäller bli "lägre prioriterad" så stämmer det på sätt och vis... De som blir behöriga direkt, på de betygen de har i examensbevis från gymnasiet och behöver inte komplettera, prövas i BI-urvalsgruppen, och de som behövde komplettera - i BII, kompletteringsgruppen. Det brukar krävas högre betyg för att komma in i kompletteringsgruppen.
    Antagningsstatistik för Veterinärprogrammet  till HT-21 visar att det i BI krävdes 20.73 och i BII - 21.52. Jämför: har man alla A-betygen i alla kurser på gymnasiet har man 20.0. Man kan få meritvärde på 20.0 även om man har alla B-betygen i alla gymnasiala kurser + max antal meritpoäng, 2.5, men det krävs alltså högre merit än endast alla A-betygen eller alla B-betygen + max antal meritpoäng. Med endast godkända betyg (E) eller C-B betygen och några A från gymnasiet uppnår man inte det meritvärde som brukar ge plats på veterinärprogrammet. Att man direkt blir behörig men har för lågt meritvärde medför "nödvändighet" att komplettera för att höja betygen, och då prövas man i BII-kompletteringsgruppen. Så, man kan behöva komplettera även med examensbevis från NA/naturvetenskap (att man är behörig gör att man deltar i konkurrensen om utbildningsplats, sedan gäller det att vinna i konkurrensen).
    Jag tycker att NB/djurvård är ett bra alternativ om du vill jobba med djursjukvård (i någon form). Det finns flera olika yrken inom djursjukvård, förutom Djursjukskötare och Veterinär.