Oliver
    Hej

    Jag går i åk 1 gymnasiet och jag precis fått veta att jag måste börja om gymnasiet för att gå på det programmet jag vill eftersom det har vart då för sent att byta program och att min program inte har gemensamma kurser med en annan program. Jag trivs inte i mitt program eller min klass och då känns det som jag har nästan inget val och jag är så himla deprimerad att få börja om och det känns så dåligt att mina kompisar ska få ta studenten ett år före mig när jag har bara kastat bort ett år i onödan. Jag vet inte hur jag ska komma över den här depressionen, hur ska jag göra!?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan!

    Det är inte alls ovanligt att elever läser om åk1 på gymnasiet.

    I nästan varje klass finns det minst en elev (ofta fler) som är äldre än resten av klassen. Du blir ett år mognare än de övriga och vet bättre vad du vill.

    Att "ta studenten" ett år senare ser jag som en fördel. Du är äldre, mognare då och vet mycket bättre va du vill. Du kommer att fatta bättre beslut när du är äldre pga mer erfarenhet.

    Nu har du skaffat dig erfarenhet av att "hamna" i fel utbildning. Att överkomma svårigheterna, att man har haft otur eller fattat fel beslut - är en del i mognadsprocessen. Du har fått en extra "livslektion" och kommer i fortsättningen vara bättre rustad för att möta det som livet kommer att bjuda på.

    Det är så jag tänker kring din situation.

    Råder dig söka upp kurator på din skola. Kurator har sekretess och kommer inte att berätta vidare det som du delar med dig. Det kan också vara bra att prata med skolsköterskan. Din klasslärare/mentor och SYV på din skola kan också bidra med idéer och förslag.

    Jag antar att du söker till åk1 igen - och om du inte redan gjort ansökan - gör den under Omvalsperioden. Här >>> kan du se när omvalsperioden blir i just ditt län. Under resterande del av läsåret råder jag dig att läsa på "som vanligt" och försöka få så bra betyg du kan. Skulle du nästa år läsa om samma kurser, har du stora chanser för att få högre betyg, men skulle du (mot förmodan) få lägre betyg, då är det det högre betyget som gäller. Det finns alltså all anledning till att försöka få så höga betyg i år som du kan.

    Tänk på alla de fördelar som det innebär att få läsa ett extra år på gymnasiet! Jag tycker det är lyx att få göra det - du får gratis undervisning, studiebidrag och gratis lunch. När man slutar på gymnasiet, får man inget av det. Kommer man inte in på eftergymnasial utbildning, får man söka jobb. Om man inte kommer in på eftergymnasial utbildning och inte får ngt. jobb, har man ingen inkomst. Nu får du ett extra år - med undervisning, inkomst (om liten, men ändå) och gratis lunch på skoldagarna. Det tycker jag är en stor förmån och bör välkomnas! fantastiskt att en sådan möjlighet finns!

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig allt väl och har stora förhoppningar på att det kommer att ordna sig fin-fint för din del.

     Vänliga hälsningar

    Julia Syv