h

    Hej! Kan man börja ett nytt program i uni efter programstart? Alltså kanske efter en vecka eller liknande? Efter att man gör en sen ansök nära programstart?

    • Julia : Menar du att man blir Antagen men inte hinner flytta till skolorten? Eller menar du söka sent när du inte sökt i tid?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej H!
    jag är inte säker på att jag kan lista ut vad du menar ... jag bad dig att svara på mina frågor (se kommentar till din fråga).
    En situation är om du blir ANTAGEN men inte kan flytta till utbildningsort tillräckligt snabbt och ber i så fall om att få utebli från undervisning de första dagarna - det är inte en ideell situation men kan gå... Det är de utbildnignsansvariga som svarar dig om du kan utebli under första dagarna på skolåret. Här tänker jag också på att "vem som helst kan bli sjuk" och det kan man inte förbjuda. Dock kan lärarintyg krävas i så fall.
    En annan situation är om antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser och i så fall brukar SEN ANMÄLAN öppnas. Då gäller det att vara behörig och vara snabb. Vid SEN ANMÄLAN brukar man antas direkt efter anmälan. Ju snabbare man gör ansökan desto större chans att komma in.
    SEN ANMÄLAN öppnar inte om det finns sökande som står i RESERV. I RESERV ställs man om man sökte i tid och är behörig men meriter räckte inte för att bli ANTAGEN.