Erick
    Hej!

    Gymnasiet börjar snart och jag har många existentiella frågor som jag behöver svar på. Jag har försökt förstå men min hjärna vill inte det.

    1. Hur fungerar betygsättningen?

    2. Vad händer om jag får betyg D i ett ämne på första året, men sedan höjer mig till ett B och tredje året till ett A. Vilken slutbetyg får jag då?

    3. Om jag inte får betyg A på ett prov, betyder det att jag är körd och kommer aldrig i livet kunna få A som slut betyg?

    4. Skillnaden mellan meritvärde och meritpoäng?

    5. Hur söker man universitet?

    6. När man söker universitet, vad är det de tittar efter? Är det de sista betygen som gäller (tredje året) eller vilken är viktigast?

    Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erick,

    jag vill be dig börja med att läsa dagens reportage på https://www.framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet

    där det förklaras rätt så ingående på vilka betyg som är viktiga, som räknas in.

    Kort svar är att i princip alla betyg från gymnasiet "räknas in". I Reportaget>> hittar du förhoppningsvis svar på dina frågor 1 - 4.

    Din fråga nr.5 är: hur söker man till Universitetet? Så som det är nu, så gör man ansökan på www.antagning.se - och som regel konkurrerar endast med "siffror": Meritvärde och om man har ett giltigt resultat av högskoleprovet (som är frivilligt att göra) - även med siffran mellan 0.00 och 2.00 - i HP-urvalsgruppen /resultat av Högskoleprovet/. Om man inte gör högskoleprovet, konkurrerar man endast med sitt MERITVÄRDE. Hur meritvärdet räknas fram finns förklarat i Reportaget.

    Din sista fråga ... "vad de tittar på"... Det finns en mindre del "speciella utbildningar" där arbetsprovetna krävs - t.ex om man vill bli Arkitekt, eller om man söker konstnärliga utbilningar; man kanske behöver göra "uppvisningar" - om man söker till musikhögskolan eller vill bli en skådespelare, men till de flesta "vanliga" högskoleutbilndingar - konkurrerar man endast med sitt MERITVÄRDE /och även - SEPARAT från betyg - med HP-resultat, om man gjorde högskoleprovet/. Genom att göra högskoleprovet får man en Extrachans att komma in på högskola.

    bästa hälsningar

    ANNA

    Tillägg:
    det finna "annat" man kan göra efter gymnasiet än att söka till högskola/universitet. T.ex kan man söka till yrkeshögskola. Man kan också starta eget eller söka jobb.

    Hej igen,

    på Natur/natur är det mycket riktigt, precis som du skriver i din kommentar - 200 poäng programfördjupningar man läser, vilket man också kan se i Programplanen för NA>> men alla elever på alla nationella program väljer också 200 poäng inom Individuellt val.

    Förutom Engelska 7, är det endast matematik och moderna språk som kan ge meritpoäng.

    Moderna språk är det från nivå 3... - för Moderna språk 3 går man 0.5 i merit och för Moderna språk 4 - 1.0 i merit. Ihop med 1.0 för Engelska 7 uppnår man på så sätt max antal, som är 2.5. Ingen får mer än 2,5 i merit, även om man har betyg som borde kunna ge mer (för att det är "max").

    Inom Matte är det "högre kurser", dvs högre kurs än den som krävs för Särskild behörighet för just "din högskoleutbildning". Exempel: om du söker till utbildning där Matematik 4 krävs för särskild behörighet, ex. till läkarprogrammet eller till civilingenjörsprogrammet, får du merit i matte för matte 5 och/eller för matte specialisering. Men om du med samma gymnasiala betyg söker till juristprogrammet där matte ej krävs för särskild behörighet, får du merit i matte redan från matte 2. Och för godkända betyg i matte 2, 3 och 4 - får du i så fall max i merit inom matte, som är 1,5. Och även om du har godkända betyg i matte 5 och/eller matte specialisering får du ändå "inget" för betyg i de högre kurserna, för att 1,5 i merit är Max inom matte.

    Max merit totalt är 2.5.

    Max merit inom matte är 1.5.

    Max merit inom moderna språk är 1.5.

    För godkänt betyg i Eng7 får man 1.0.

    Max merit totalt kan man t.ex uppnå genom olika kombinationer:
    eng 7 + moderna språk 3 + två högre kurser inom matte

    eller

    moderna språk 3 och 4 + eng 7

    eller

    1,5 inom matte + eng 7

    eller 1.0 inom matte + moderna språk 3 och 4.

    Det är GODKÄNT betyg som krävs för att man ska kunna få meritpoäng, men eftersom det betyget räknas även in i ditt jämförelsetal, "vinner" du på att ha Högre betyg än E (så högt betyg som möjligt).

    • : Tack för hjälpen! Jag förstår mycket mer, men jag har bara en sista fråga. Jag ska gå på Natur/Natur och den gymnasium jag ska gå till har bara två programfördjupningar och det är Engelska 7 och Naturvetenskaplig specialisering. Jag undrar då, hur många meritpoäng ska jag få om jag väljer de två?
    • Anna : Reglerna kring meritpoäng kan ändras. Som det är nu, får man för Godkänt betyg i Engelska 7 - 1.0 i merit. "Naturvet.specialisering" ger inte meritpoäng. Matematik /högre kurser/ och Moderna språk, från nivå 3 och uppåt ger meritpoäng. Kika gärna på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    • : Så, NS är som en vanlig kurs?
    • Anna : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig. OBS! reglerna kring meritpoäng kan ändras.
    • : Alltså, om jag väljer mordena språk 3 och 4 som Individuellt val, betyder det att jag kommer få 1,5 meritpoäng då MS 3 ger 0,5 och MS 4 ger 1,0? Och om man adderar med engelskan 7 som jag kommer välja som Programfördjupning blir det totalt 2,5 meritpoäng? Har jag förstått rätt?
    • : Och det räcker med ett E för att få meritpoängen?
    • Julia : ja, du har förstått det helt rätt! Och det räcker med ett E för att få meritpoängen. Men eftersom betygen i meritgivande kurser räknas även in i ditt JÄMFÖRELSETAL, kommer jämförelsetalet påverkas av de betygen du får i meritgivande kurser. Därför är det fördelaktigt att ha så höga betyg som möjligt även i de meritgivande kurser. :)
    • : Tack för hjälpen Anna och Julia! Jag förstår nu hur allt fungerar! Jag känner mig säkrare inför gymnasiet och tänker ge 100% på allt!
    • Julia : Så bra! :) Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer