Emma
    Hej! Jag och min familj ska vara utomlands i tre månader efter sommaren, från september till december. Jag börjar nian efter sommaren och tänkte då plugga på distans under den tiden, är det möjligt? Går det att få skolböcker osv från den skolan jag studera själv?
    • Milla : Går du på kommunal grundskola eller på en fristående grundskola? Det kan eventuellt spela roll... Vi undersöker nu vad som gäller och direkt fick vi svara på frågan om det gäller fristående eller kommunal grundskola (och det kan vi inte svara på för den info fick inte från dig :).
    • : Jag går på en fristående skola, men min syster som också ska följa med går på en kommunal :)
    • Anna : Jag skriver nu svar till dig. :)

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Om du ska bo utomlands pga en eller båda dina föräldrar (vårdnadshavare) ska jobba utomlands, då har du definitivt rätt att få undervisning på distans, t.ex Sofia Distans>> erbjuder undervisning på distans.

    Om det är någon annan anledning, då är jag inte säker på vad som gäller - kan bero på anledning till varför du är utanför Sverige. Du kan definitivt fråga på din grundskola om de vill hjälpa dig på olika sätt. Låna böcker tror inte jag blir några större problem, det skulle du kunna göra på biblioteket (även helt oberoende av din skola) - men att din skola ger dig handledning och sedan möjlighet att göra tester/prov för att du ska kunna visa vad du har lärt dig - är jag inte helt säker på att det kan skola göra. Det krävs stora resurser för att anpassa undervisning på det sättet som du önskar. Skolan kan hjälpa dig, om rektor beslutar om det men skola kan också svara att det är inte din rättighet att läsa på distans och skola kanske inte har resurser (lärartid) att ge dig handledning och ordna prövningar>>.

    Prövningsavgiften är för närvarande 500 kr/kurs. Vi tror att avgiften kommer att höjas inom kort men inget är beslutat om det ännu ... Om du ska göra prövningar, säg i 12 kurser - skulle det idag bli kostnad för din familj på 6000 kr.

    Om du uppger anledning till varför du är utomlands från september till december, kanske jag kan ge dig ett bättre svar.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Uppge helst i vilken kommun i Sverige du är folkbokförd och om du är utomlands från läsårets början t o m hela december eller om det är i början av december som du kommer tillbaka.

    • : Min pappas sambo ska jobba utomlands och kanske min pappa också. Jag bor på lidingö och vi kommer hem i början av december.
    • Julia : Du är alltså skriven/folkbokförd i Lidingö kommun? Kommer du att vara folkbokförd i Sverige under din vistelse utomlands under höstterminen? Eller kommer du vara folkbokförd utomlands? Det kan också spela roll för vad som gäller. Men du kan alltid be din skola om hjälp och din skola kan hjälpa dig mer än vad reglerna föreskriver, vilket vi också hoppas att din skola gör. :) Vi håller tummarna!
    • : Jag är folkbokförd i Lidingö och kommer vara det under tiden utomlands också.
    • Julia : Tack för ditt svar. Jag undersöker vad som gäller (hoppas hinna med det imorgon, måndag). Har dina föräldrar anmält till din grundskola att du inte är på skolan under större delen av höstterminen?
    • : Nej, inte än.
    • Julia : Meddela din skola och fråga vad de kan hjälpa dig med. Och jag "forskar" på mitt håll - så hörs vi! :)
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi har nu pratat med Skolverket, som härvisar till information på www.skolverket.se - snabblänk är här>>

    Kort svar är det att kommunen (den kommunen där du är folkbokförd) bestämmer på vilket sätt du kan läsa. Kommunen har dock inte "ekonomiskt ansvar" dvs om det uppstår extra kostnader i samband med undervisning för dig, då är det dina vårdnadshavare som måste stå för de kostnader, inte kommunen. Så svarar Skolverket.

    Din skola får (om rektor beslutar om det) hjälpa dig med handledning på distans, men skola är inte skyldig att göra det.

    Jag vet inte i vilket land du kommer att vistas och du behöver inte berätta det... men jag tänker på att det kanske finns en svensk skola där du ska bo under hösten. Se själv på den här sidan>>

    Vad som gäller för att kunna läsa på distans via Sofia Distans - se här>>

    Det finns tyvärr inte ett enkelt svar "gör så här" så blir det bra! - tyvärr... det kan finnas olika lösningar, beroende på vilket land du ska finnas i... och på vad din komun bestämmer. Jag tycker du bör vara beredd på att behöva läsa åk9 under läsåret 2017-18, därför att det kan bli svårt för dig att nå den kunskapsnivån och de betygen som du har kapacitet för att nå, om du inte har möjlighet att gå i din skola under störsa delen av höstterminen.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare

    Relevant information (om villka villkor som behöver uppfyllas för att Statsbidrag*** för dig ska betalas ut finns även på den här länken>>

    *** varför det är viktigt med Statsbidrag, är för att det blir i så fall minskning av terminsavgifter (det blir billigare för dina föräldrar; de behöver inte betala lika mycket för din undervisning i så fall).

    Tyvärr så ser det inte ut som att din situation kommer att uppfylla villkor, dvs jag tror inte det blir minskning av terminsavgifter (för att du inte kommer att vistas utomlands i minst 6 månader vilket är ett av villkor) - och därför kanske det finns anledning för dig att läsa på en lokal skola i det landet där du kommer att bo i 3 månader. Du får då värdefull erfarenhet i hur det är att läsa i en annan sort skola... och att du under våren nästa år bedriver självstudier så gott du kan - och sedan läser åk9 under nästkommande läsåret. Ni i er familj får fundera på alla de möjliga lösningar och komma fram till vad som passar er bäst. Lycka till!

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi tog kontakt med Lidingö kommun och fick svar från Skolsamordnare i Lindgö stad som lyder:

    Vi har också tagit kontakt med Sofia Distans och fick följande svar:

    Vi har också tagit kontakt med Skolverket (per telefon för att det tar 2-3 veckor att få mailsvar från dem, är vår erfarenhet - för att de har mycket att göra och hinner inte svara på mail). Per telefon säger Skolverkets upplyssningstjänst att det är elevens "hemkommun" dvs den kommunen där eleven är inskriven som vårdnadshavare vänder sig till med frågan om kommunen kan besluta om att eleven får "tillgodoräkna sig utbildning" på "ett annat sätt" (dvs i stället för att gå i skola varje dag). Vidare säger skolverket att kommunen har inte ekonomiskt ansvar, men har "tillsynsansvar" för den utbildning som du ska ha under tiden du har "skolplikt" /skolplikt har du fram tills dess att du gick i skola i minst nio år ... skolplikten upphör om eleven flyttar utomlands eller fyller 18 år/.

    Sedan säger Skolverkets upplyssningstjänst att det är i grund och botten vårdnadshavares ansvar att se till att du får undervisning. Det är inte förbjudet att grundskola (kommunal eller fristående... här spelar det ingen roll) erbjuder eleven undervisning /eller handledning/ på distans. Dock kan skola säga Nej (att de inte har den möjligheten). Rektor på skolan kan också vägra bevilja eleven att vara ledig från skolan under längre tid än 10 dagar. Om man åker utomlands och missar gå i grundskolan, i fall man inte fick ledigt från sin rektor, bryter man mot skolplikten, säger Skolverket.

    Dina vårdnadshavare får hemskt gärna själva ringa till Skolverkets upplyssningstjänst och ställa frågor. Snabblänk till kontaktuppgifter finns här>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till!

    ANNA