KajsaR

    Hej Jag jobbar inom finansbranschen idag och har insett det inte är min grej. Det är fokus sälj, resultat, ytlighet, nätverk, mingel, kallprat och allt sånt som jag avskyr. Jag söker djup, engagemang, meningsfullhet och något inom beteende/psykologi/samhälle/naturvetenskap/människa-sområden. Vet det låter flummigt men det är ganska enkelt, jag vill gärna ha förslag på yrken som är så långt från bank- och finans och "den ytliga världen" som möjligt och där man har med människor att göra fast i en "professionell" miljö och ej sälj, kontaktknytande osv (obs! ej typ undersköterska på äldreboende!). Har läst specialutformat program på gymnasiet med alla NV-ämnen förutom fysik B som jag ej har. Tack på förhand. Öppen för olika förslag på högskola/universitet,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    är det Endast inom Högskola-universitet du vill studera? Det finns andra skolformer också där eftergymnasial utbildningfinns, t.ex yrkeshögskola och det finns också inom t.ex folkhögskola, där man kan utbilda sig, på eftergymnasial nivå - till Fritidsledare
    Inom yrkeshögskola finns tusentals utbildningar, alla på eftergymnasial nivå. Så frågan är - är det inom universitet-högskola i Sverige som du vill studera? I så fall kommer utbud av utbildningar fastställas till första dagen i anmälningsperioden, som blir i mitten av mars 2024, om man vill göra ansökan till utbildning med start hösten 2024. Idag vet man inte säkert vilka högskole-universitetsutbildningar som kommer bli sökbara. De sökbara finner du på www.antagning.se
    Nästa fråga är: kan du fritt flytta inom hela Sverige? utbildningarna finns många ggr "på plats" (bunden form) och då ska man bo på skolorten. Även om utbildningen ges på distans så är det ofta Med Obligatoriska träffar (då ska man planera för resor till skolan). Om distans kasta gärna ett öga på https://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans

    Vidare är det också viss skillnad mellan Yrken och Utbildningar, "konstigt nog". Många yrken är icke-reglerade och då kan man få samma jobb med väldigt många olika utbildningar i bagaget.
    Jag undrar också om du kan få ett annat jobb på de meriter som du redan, idag, har. Är det helt nödvändigt för dig att studera innan du kan byta jobb?

    Så, det finns några frågor för dig att besvara innan jag kan börja försöka komma med förslag på Yrken och/eller Utbildningar.
    Du får gärna titta på lärosätenas hemsidor (de högskolor och universitet) där du kan tänka dig vilja läsa (t.ex som ligger inom pendlingsavstånd från dig), ta också kontakt med studievägledare på de lärosätena (de känner till sina egna utbildningar bra och borde kunna ge förslag på utbildning på sitt eget lärosäte som passar in på dina önskemål och som de vet kommer att ha en framtida start).

    Studie- och yrkesvägledare