Adam
    Hej! Jag är en person som har väldigt svårt att bestämma mig för saker, så det här med gymnasieval har varit väldigt svårt. Under 9:an ändrade jag mig flera gånger(dock bara mellan två val), och till slut kom jag fram till att gå estet musik. Ganska tidigt byte jag till natur, men nu har jag kanske ångrat mig igen. Jag vet inte. Under hela terminen har jag grubblat på om jag verkligen gjorde rätt i att byta. Jag bytte för att jag kände att jag ville ha musiken mer som en hobby, och ha det lite mer utmanande i skolan. Den nya skolan jag går på gillar jag dock inte lika mycket, och jag saknar faktiskt musiken, som gjorde skolan lite roligare. Så innan jag ens börjar fundera över ett byte, undrar jag, är det ens möjligt att byta längre? Kan jag läsa igen kurserna jag missat på estet musik efter en termin?
    Är tacksam för svar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Adam,
    det finns inga regler kring hur många gånger man får byta gymnasieprogram.
    Det som begränsar är Plats (om det finns ledig plats där dit du vill byta) och rektors bedömning om det kommer att funka (om det finns resurser på skolan för att ge eleven extra handledning - till exempel).
    Sista gång man får söka till gymnasiet är till höstterminen det kalenderår man fyller 19 år. Då kan man vara 22 år när man tar studenten. Så - fram tills dess kan man både byta program genom att hoppa in mitt i läsåret och söka om till åk1 /konkurrera på samma sätt som du gjorde förra året/.
    Du kan, alltså följande alternativ:
    1. kontakta rektor på den utbildningen där du vill läsa och i fall plats finns, får rektor fatta beslut om det kommer att funka att du kommer tillbaka mitt i läsåret;
    2. söka till åk1 till nästa läsår /det gör du med hjälp av en Studie- och yrkesvägledare eller så kan du kontakta ditt Antagningskansli och be om lösenord/inloggning till Antagningssida/;
    3. om du kan tänka dig läsa klart detta läsår på NA och få betyg i kurserna, kan det bli lättare att byta under sommarlovet: detta pga rektor KAN fatta beslut om Individuellt anpassat program - och då kan du i stället för kurser från ES ta in dina kurser från NA in i gymnasieexamen och så fyller du på med "de rätta kurserna" från ES (Musik) under åk2 och 3.
    T.ex. om du vår betyg i Matte 1c, kan du ta det betyget in i gymnasieexamen i stället för Matte 1b (som läses på ES). Betyg i Moderna språk kan ersätta någon kurs från Estetiska programmet, som du missar under åk1, och så vidare.
    Rektor på programmet har mycket makt i frågan om att byta program, därför att det är hen som är ytterst ansvarig och måste försäkra sig om att det funkar för alla elever - både för den, som tillkommer och för dem, som redan finns inne i utbildningen samt att lärare har rimlig arbetsbelastning.
    I fall du söker till åk1 till nästa läsår (vilket du absolut kan göra, du förlorar inget på det - det är bara att tacka NEJ till platsen sen, i fall du beslutar dig för ngt. annat) - är det enbart dina meriter (Meritpoäng) som avgör om du får plats: du konkurrerar då med dina betyg från åk9 igen.
    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig allt väl! Återkom om du tror att vi kan hjälpa dig mer!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret!
    • : Jag undrar även om hur brett man kan få det estetiska programmet? Hur mycket kan jag läsa av det teoretiska ämnen och hur mycket extraval kan jag göra? Vad bör jag läsa för att linjen ska bli så bred som möjligt?
    • Milla : Vi hoppas du är nöjd med våra svar. Återkom om du har andra frågor. Om du har någon kompis som har frågor om studier, tipsa om oss. Bästa hälsningar Milla SYV på Fragasyv.se
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Adam,
    alla elever på alla Program väljer 200 poäng inom Individuellt val - här får du välja av alla de kurser som finns på skolan, utan någon vidare begränsning.
    Temat på Gymnasiearbete, 100 p. - är det också "ganska" fritt att väja - måste ändå ligga inom "programmet" och sedan är det handledare som kan ha åsikter om vad som är lämpligt, men här kan man också "profilera sig" en del.

    Sedan är det programspecifikt: på ES är det 500 poäng inom Programfördjupningar man väljer.
    Av de kurser som får vara programfördjupande på ES finns det ett antal "teoretiska kurser" och de är:
    Engelska 7, 100 poäng
    Filosofi 1, 50 poäng
    Filosofi 2, 50 poäng
    Historia 3, 100 poäng
    Matematik 2b, 3b och 4 - á 100 poäng/styck
    Moderna språk
    Naturkunskap 2, 100 poäng
    Psykologi 1, 2a och 2b - á 50 poäng/styck
    Religionskunskap 2, 50 poäng
    Religionskunskap - specialisering, 100 poäng
    Samhällskunskap 2 och 3 - á 100 poäng/styck

    Webbutveckling 1 och 2 - á 100 poäng/styck - också kan läsas som Programfördjupande men de är sällan behörighetsgivande till någon eftergymnasial utbildning.
    *************************
    Om man inte ansöker om & får det beviljad att läsa "utökade kurser" dvs kurser utöver 2500 poäng som ingår i gymnasieexamen, är det 700 poäng man väljer + 100 p. Gymnasiearbete. 800 p. utgör en tredje del av gymnasiet /det är heltidsstudier under 2 terminer/.

    Om jag inte visste vad jag vill läsa efter gymnasiet, skulle jag absolut välja läsa Matte 2b och kanske även Matte 3b också; Engelska 7 & Naturkunskap 2 samt en kurs i Moderna språk. Här har vi "våra 500 poäng programfördjupningar" avklarade.

    Sedan är det väldigt individuellt vad man tycker är en "bred linje". Exempel: vill man bli lärare i Franska, måste man läsa Franska 3 och vill man söka utbildning till Tandläkare - så är det Fysik, Kemi, Biologi 2 samt Matte 4 som är behörighet.
    Individuellt val är tänkt att det skall vara ROLIGT för eleven att kunna "pusta ut" och läsa ngt. som hen verkligen vill, men många "offrar" de poängen till förmån för kurser som de MÅSTE HA för behörighet till en viss eftergymnasial utbildning eller läser kurser som ger dem Meritpoäng, dvs Eng 7, Moderna språk och mer Matte.

    Jag vet inte om jag svarade på din fråga fullt ut, men jag har gjort ett försök. Återkom om ngt. är oklart eller om du kommer på en annan fråga.
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Julia SYV