Sara
    Hej!
    Jag vill flytta från natur till tekniklinjen eftersom att jag vet att jag kommer trivas mycket bättre med tekniklassen, att jag kommer studera ämnen som jag verkligen har passion för som teknik, webbutveckling och programmering. En annan sak är att jag föredrar betydligt mycket mer teknikarnas matte lärare än min egna som är en viktig del för att matten är huvudrollen inför dessa linjer.
    Nu har jag pratat med rektorn och rektorn vägrar byta mig eftersom att "linjerna är identiska" och att jag skulle vara för stressad med att byta i mitten av läsåret.
    Min fråga är hur ska jag övertyga min lärare om att jag vill verkligen byta till teknik, både för att må mentalt bättre och plugga saker som jag verkligen är intresserad inom.
    Tack för att du läste :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    att byta utbildning mitt i läsåret är svårt. Det händer mycket sällan att eleverna kan byta. Det är inte elevens rättighet. Din rättighet är att t o m det året du fyller 19 år söka till år1 på gymnasiet.du kan söka till teknikprogrammets år1 till hösten 2021 och du kommer konkurrera med dina grundskolebetyg. Om du kommer in på TE och kan uppvisa godkända betyg från NA-kurserna, så är det möjligt att du blir uppflyttad till år uppåt på TE. En aspekt i detta är att om en elev får byta mitt i läsåret, då borde alla elever som så önskar också ska få byta - och det kan mycket snabbt bli totalkaos på skolan, när eleverna byter hela tiden från ett program till ett annat och lärarna kommer inte ha ngn som helst möjlighet ens att veta vilka elever som går i den klassen.... . Du har bra argument, tycker jag, men det kan finnas många andra elever som av olika anledningar också vill byta. Om du får, då borde alla de andra få också. Och hur ska skolan kunna hantera det? Det är dessutom både lärarbrist och "Corona".
    Jag tror inte det hjälper att tjata på rektorn. Du kan göra ett litet försök gå via kuratorn. Om ngt särskilt har hänt kan ibland kuratorn (vid mobbing, svår social situation, sjukdomar mm) lägga "ett gott ord" hos rektorn, men det är inte säkert det kommer hjälpa dig att byta om du pratar med kuratorn, men du kanske ändå kan få hjälp av kuratorn (det kan hjälpa att prata med ngn som lyssnar, tar till sig och också kan ge tips och råd).
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp.
    Hälsningar
    Mikael