M
    Hej, jag har läst klart första året på handel men känner att det är fel linje och vill börja på estet musik. Grejen är den att jag vill inte läsa om utan bara kunna läsa kurserna jag missat under de sista veckorna av sommarlovet samt extra utöver skoltiden. Vet inte exakt vad jag missat pga oklart vilka kurser de läser vilka år, men har läst halva idrott och hälsa 1 (vi delade upp vår kurs på två år), svenska 1, engelska 5, matte 1b. Sen har jag dessutom missat all inom musik. Men vill verkligen, verkligen.. Är det möjligt???? Man har ju i-val där kan jag ju också läsa något som jag missat?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, du undrar om du kan byta gymnasieprogram - från Handel till Estet - utan att "förlora" ett år.
    Svar på den frågan är: i princip - NEJ.
    Du kan - givetvis - fråga om det finns lediga platser på Estetiska programmet i å k 2 på dem skolorna, som du är intresserad av. I fall det finns plats, kan skola - om de är väldigt tillmötesgående & du lyckas övertyga rektorn om att du är jättemotiverad - kanske - göra en Individuell studieplan för dig. Jag skulle inte hoppas för mycket på det, dock. Chansen är inte stor att detta kan bli av, eftersom det är väldigt mycket extraarbete för skolans personal - lärarna, rektorn, administratör, SYV - alla de måste hjälpas åt för att din plan skulle kunna fungera. Detta, förutom, att du själv blir tvungen att läsa mycket mer än heltid.
    Det finns, alltså, ingen generell rättighet att byta gymnasieprogram /utan att förlora ett år/.
    Fundera också på fördelar med att börja å k 1 igen:
    du blir ett år mognare än dina klasskompisar, med mer livserfarenhet;
    om du läser om några kurser, har du bra förutsättningar att få högre betyg i dem /eftersom det blir en del repetition för dig/.

    Ett annat förslag som jag vill komma med är: om du ändå kan tänka dig fortsätta på Handels & utöva Musik på din fritid /kvällskurser på en Studieförbund eller Musikskola/ samt att du önskar lägga till Musikkurser inom Individuellt val, 200 p. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HA.pdf (till höger längre ner) - Garanterat valbara kurser, där finns det "någon Estetisk kurs", dvs din gymnasieskola måste kunna erbjuda kurser från Estetiska programmet (det behöver, dock, inte nödvändigtvis vara just musik).

    Sammanfattning:
    chanserna är, tyvärr, små att din önskan kan gå i uppfyllelse.
    Kontakta de skolorna, där du vill läsa, men var öppen för andra alternativ /som t.ex. börja i å k 1 igen eller att utöva musik på din fritid/.

    Önskar dig en fin fortsättning på sommarlovet & lycka till!
    SYV Ludmila