Larry
    Hejsan. Jag går i Solna gymnasium i naturprogrammet. Jag trivs inte direkt så bra med min klass och jag vill byta. Problemet är att jag är nu i andra terminen i årskurs 1 (Feb) och jag pratade med syv om att byta till andra gymnasium. Hon sa att de två skolorna som ligger nära mig (blackeberg gymnasium och bromma gymnasium) har redan börjat med Kemi 1. Men i min klass så kommer vi inte börja med kemi 1 fram tills August (årskurs 2). Så jag försökte hitta en gymnasie skola som har börjat med fysik i årskurs 1 och har kemi två i årskurs 2, biologi 1 i årskurs 1, samhällskunskap i årskurs 1 osv. Men jag har inte hittat en ända gymnasium som inte har kemi 1 i årskurs 1.

    Jag har sett att jensen norra är den närmaste till min kursplan. Den ända skillnaden är kemi 1. Kan man typ göra att när jag börjar i årskurs 2 i en annan skola så har jag kemi med klassen yngre medans jag har en långrast. För alternativ som jag har fått är att göra en prövning, men jag har hört att kemi 1 är väldigt svår. Och att plugga hela kemi 1 i några dagar blir omöjligt. Sen har jag också hört att jag kan bara ta igenen på komvux men jag vill spendera tid efter min gymnasietid att studera.

    Jag har också hört att kommunen som jag bor i (Stockholm kommun) kan erbjuda mig något speciellt, men det verkar som att alla gymnasium i Stockholm kommun har kemi i första årskursen.

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill verkligen byta men det verkan som att om jag byter så kommer det vara en riktig dålig "transition".

    Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår det som att du pratade med SYV på din egen gymnasieskola, där du läser nu, Solna gymnasium, stämmer det? Man får ha i åtanke att din egen skola vill behålla dig som elev (bland annat på grund av den "elev-peng" som du har med dig och som din skola mister om du slutar på skolan). Personal på din skola är därför inte intresserad av att hjälpa dig sluta på din skola, utan har allt att vinna med att försöka se till att du stannar som elev på skolan.
    Detta gäller:
    du har rätt att söka till vilken skola och utbildning du vill - via gymnasieantagningen (under val och omval) t o m det året du fyller 19 år; om du via gymnasieantagningen och konkurrens på dina grundskolebetyg kommer in på en ny utbildning (blir ANTAGEN) då tar du genast kontakt med den skolans personal, den nya skolan, alltså och visar upp dina godkända betyg från årskurs 1. Rektor på den nya skolan kan fatta beslut om Individuellt anpassat program för dig och i det beslutet kan t.ex framgå att du inte behöver läsa kemi, över  huvudet taget, utan ditt examensbevis från NA kan innehålla en annan kurs i stället för kemi1. Men om du tvunget vill läsa kemi 1 och kanske t o m 2 under gymnasietiden, då kan det bli "problematiskt" för att möjlighet till det kommer bero på hur schemat för hela skolan kommer se ut (du kan läsa kemi1 när du går årskurs 2 med "ettorna" och alla andra kurser med "tvåorna" men endast om lektioner i kemi1 ligger så pass bra att du inte kommer missa andra, för dig Obligatoriska, lektioner.
    Hur schemat för hela skolan kommer se ut för nästa läsår är det idag ingen som vet - för schemat läggs inte så tidigt utan kanske först veckan innan läsåret börjar.
    Det stämmer att de allra flesta elever på NA läser kemi1 under årskurs 1. Detta för att du ska ha möjlighet att läsa Kemi2 under årskurs 2 och under årskurs 3 kan de som vill (och om skola har möjlighet att erbjuda det) läsa Naturvetenskaplig specialisering (med t.ex inriktning på kemi). Varför har din skola ej erbjudit din klass läsa kemi1 i årskurs 1? jag vet inte men min gissning är att kanske på grund av lärarbrist eller att schemat ej gick ihop ... Du kan, om du vill, fråga om det på din skola (bara för att t.ex jag är nyfiken vad du skulle få för svar på den frågan).
    tips! samtidigt som du söker via gymnasieantagningen till år1, kan du också försöka hitta någon skola som du vill "byta till in i år2 direkt" -- det ena utesluter inte det andra. För att ngn skola skulle kunna ta in dig direkt in i år2 (utan att du ansökt via gymnasieantagningen) måste både ledig plats i år2 på rätt utbildning finnas + även då kan rektorn vägra ta in dig (t.ex om din närvarorapport skulle visa att du skolkar, eller om du på rektorns frågor ger svar som rektorn inte tycker motiverar varför du vill byta skola... ingen skola vill frivilligt ta en elev som skolkar eller som ställer orimligt höga (omöjliga) krav på sin skola, men ingen gymnasieskola kan vägra ta in en elev som kom in via gymnasieantagningen genom att vinna i konkurrensen på sina grundskolebetyg).
    Hänvisningar:
    https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf

    Studie- och yrkesvägledare