Louise
    Hej! I våras när jag gick i 1:an var det dags att välja individuellt val på min skola. Jag skrev upp 3 olika kurser som jag var intresserad av, och hoppades såklart på att få mitt förstaval. När jag sen fick svar på vilken kurs jag hade fått så var det helt tomt. Ingen av dom kurserna jag hade valt hade jag fått, eftersom att dom antingen hade tagits bort eller så fanns det inga platser kvar.

    Jag blev såklart besviken och fick välja mellan "bottenskrapet", alltså kurser som det fanns platser kvar i. Jag valde friskvård och hälsa, eftersom att jag tänkte att det kunde bli bra med typ idrottsteori, för det var det jag trodde att kursen innehöll. Det stod inte heller så detaljerat i beskrivningen om kursen vad den egentligen handlade om.

    I veckan hade jag individuella valet för första gången, och det var inte alls som jag hade tänkt mig. Kursen är nästan exakt som idrott och hälsa, och jag gillar inte ens idrotten i skolan. Det var alltså mycket mer praktiskt än vad jag hade tänkt.

    Är väldigt missnöjd och känner att jag valde helt fel, men nu säger dom som har hand om individuella valen på min skola att det är omöjligt att byta, trots att det är precis i början av terminen och vi bara haft individuellt val en enda gång. Jag vill verkligen inte gå den här kursen och jag känner ingen motivation överhuvudtaget till den. Vill helst skita i att gå, men då kommer jag ju få F.

    Tror ni att det finns någon möjlighet att byta trots allt? För jag vill verkligen INTE gå den här kursen i ett helt år. Allt känns verkligen skit nu när jag har det här individuella valet.
    Och har jag "råd" med att få F i kursen om det nu inte skulle gå att byta? Kommer med största sannolikhet inte att få F i någon annan kurs. Tacksam för svar.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Med ett F betyg kommer du kunna uppfylla kraven och få Examensbevis men om du inte går på lektionerna, kommer inte läraren ha underlag för att sätta betyg och det blir inget betyg, alltså inte F utan ett "streck". Och i så fall kommer du få Studiebevis utan grundläggande behörighet till högskola.

    Det som är bra är att går att efter gymn komplettera till exambevis ...;)

    Det är tråkigt att du inte fick de kurser du vill ha; möjlighet att byta Individuellt val är en Lokal-fråga för varje skola ... Det du kan göra - gå prata med SYV på din skola och om det inte hjälper -med rektor.

    Du har rätt att försöka byta till en annan skola -...

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,

    varje gymnasieskola försöker ge elever de valbara kurser som elever vill ha, men det är inte alltid det går.

    Det är lärarbrist. :)

    Obehöriga lärare får inte sedan 1 juli 2015 sätta betyg och behöriga lärare är "guld värda" och är bristvara. Vad kan rektorn göra, om inte det finns lärare att få tag på? :(

    Jag förstår dock att du vill ha det du vill ha och tycker du ska få läsa de kurser du vill läsa och kanske framförallt inte ska behöva läsa en kurs som du inte vill läsa. Förstår dig, verkligen... men vad kan skola /rektor göra? Om det är för många elever som vill läsa en viss kurs och för få som vill läsa en annan ...? och det ej finns lärarkapacitet?
    På vissa skolor lottar man ut... på andra "går man på" högre betyget, dvs elever med högre betyg från åk1 på gymnasiet får de kurser de önskar (i mån av möjlighet) och de med lägre betyg - får de valbara kurser som "blir över".

    Hur som helst, så kan du endast ÖNSKA läsa vissa valbara kurser. Du kan också rätt att försöka byta till en annan gymnasieskola.
    I Stockholm finns det, som tur är, väldigt många gymnasieskolor. Jag vet inte vilket program du går, för det skriver du inte i din fråga.
    Se hur många gymnasieskolor som finns i Stockholm - 100 gymnasiesksolor>>>. Du har rätt att kontakta rektorer på de skolorna dit du vill byta... kanske andra skolor kan erbjuda dig läsa de valbara kurser som du vill läsa, får vi hoppas...?

    För att kunna byta måste ledig plats finnas på den skolan dit du vill byta.

    Om du berättar vilket program och inriktning du går, kan jag se hur många gymnasieskolor i Stockholm som erbjuder rätt utbildning.

    Du kan, alltså, inte tvinga din skola/rektor att ge dig plats på en annan valbar kurs. Du får önska det och säga att i fall du ej får byta ska du försöka byta till en annan skola. Om du lyckas att byta eller inte, är svårt att säga... men du kan alltid försöka.

    Bästa hälsningar

    ANNA