Linnéa
    Hej!
    Jag går på ett tekniskt gymnasium just nu i andra året, men jag känner att jag har valt helt fel. Jag brinner verkligen för matte, svenska, engelska, samhällskunskap och andra ämnen som min skola inte erbjuder. Jag går med inriktning systemutveckling, vilket jag har noll intresse för.
    Personligen hade jag föredragit att gå det samhällsinriktade eller humanistiska programmet. Jag skulle vilja läsa mer ämnen såsom psykologi, sociologi, kreativt skrivande, språk osv.

    Så min fråga är: Kan jag byta kurser men inte gymnasium? Typ byta ut Programmering 2, Serverprogrammering och datorteknik till andra kurser som min skola erbjuder?

    Eller kan jag byta gymnasium helt och hållet? Jag vill inte läsa om helt och hållet, jag skulle gärna fortsätta 2:an på ett annat gymnasium istället. Men om jag gör det, behöver jag läsa om kurser då?

    Jag älskar skolan egentligen, jag älskar att plugga, läsa och skriva när det gäller ämnen jag vill utvecklas inom. Dock har jag absolut ingen motivation att bli bättre inom de tekniska ämnena såsom programmering och datorteknik. Men samtidigt vill jag inte få underkänt.

    Har ni några råd/tips/fakta på hur jag ska ta mig till?

    Har tidigare pratat med syv på min skola, men det har ej givit mig något.
    • Jelena : När fyller du 18 år? det frågar jag för att på Allmän kurs på en folkhögskola kan man läsa från 18 år eller från det året som man fyller 18 år under... ngt i den stilen (man måste alltså vara typ 17.5 år gammal, när man söker till en folkhöskola). På en Allmän kurs på en folkhögskola bygger man på de kunskaper man redan har, oavsett vilka betyg man har (eller inte har).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    går du på Teknikprogrammet? ngn nationell inriktning med det namnet som du uppger "SYSTEMUTVECKLING" finns inte. Kika gärna på Programplan för TE - alla kurser inom En av inriktningar måste man ha betyg i, för att uppfylla kraven för examensbevis.

    Men du går kanske på EE, inriktning Dator- och Kommunikationsteknik? Det är viktigt att veta vilket program och vilken inriktning på programmet (nationell inriktning, fastställd av skolverket) du går. Svara gärna på de frågorna.

    Ang. vilka valbara kurer just din skola kan erbjuda - måste du få svar på din skola.
    Ang. byta program/inriktning - så beror det både på vilken utbildning du går nu (svara gärna på den frågan...) och om det finns ledig plats på den Andra utbildningen, som du vill hoppa in på - men också på om du genom bytet ska kunna uppfylla kraven för examensbevis; rektor kan inte ta in dig i en pågående utbildning om du genom bytet ej kommer kunna uppfylla kraven för exam.bevis.
    Du har rätt att till och med det året du fyller 19 år, söka till år1 på gymnasiet och om du gör det påverkar det inte dina nuvarande studier; sedan, om du kommer in i år1 (får besked kring midsommar), kan du bestämma sen, om du stannar på din nuvarande utbildning eller tackar Ja till den nya utbildningen.
    Vänligen
    ANNA

    Hejsan,

    enligt Skolverket finns det följande inriktningar på Teknikprogrammet:

    Inriktningar

    Design och produktutveckling
    Du lär dig om design och produktutveckling samt om designprocessen och olika designmetoder.

    Informations- och medieteknik
    Du lär dig om informations-, kommunikations- och medieteknik. Du lär dig om programmering, digitala media, webbutveckling och dator- och kommunikationsteknik.

    Produktionsteknik
    Du lär dig om produktion, företagande och hur produktlinjer styrs.

    Samhällsbyggande och miljö
    Du lär dig om samhällsbyggande, miljö och arkitektur. Du lär dig om miljöfrågor ur ett tekniskt, ekologiskt, estetiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv.

    Teknikvetenskap
    Du lär dig om teknikvetenskapens arbetsmetoder samt matematiskt modellering, simulering, styrning och reglering.

    Allmänt om valbara kurser
    Du får givetvis välja av de kurser som din skola erbjuder som valbara kurser. Men om du har läst en kurs i nästan en hel termin och vill byta den mitt i läsåret - då går det oftast inte; detta pga den kursen som du vill "hoppa in" i har pågått under så lång tid att det inte längre är möjligt att läsa ikapp.

    Har du läst Jelenas kommentar om Allmän kurs på en folkhögskola?

    • : Ja, jag går teknikprogrammet med inriktning Systemutveckling.
    • Anna : Se gärna mitt utökade svar, ovan. det din skola kallar "inriktning systemutveckling" måste vara ngn lokal variant; gissar på att den nationella inriktningen du läser är nog Informations- & Medieteknik; men kan också vara Teknikvetenskap. Inriktning på teknikprogrammet läser man från år2. Första året läser alla elever på teknikprogrammet /oftast/ exakt samma kurser.