Lina
    hej! jag undrar om det är försent att byta program från samhäll till hotell och turism efter halva terminen har gått utan att gå om ett år? :/

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej lina,
    det är upp till rektor på Hotell och Turism programmet att besluta om. I fall plats finns, kan rektorn besluta att ta in dig.
    Det finns ingen regel som förbjuder sena byten, men i praktiken kan det bli svårt att hoppa in i de pågående kurser som är nu lästa till 65% och försöka få godkända betyg i dem och du behöver mycket hjälp från lärarna för att komma ikapp. Rektorn svarar på frågan om sådan extrakapacitet finns på skolan.
    För din egen del blir det stressigt och du lär dig inte så mycket som du annars skulle ha kunnat.
    Därför råder jag dig att fundera över att söka om till åk1 nästa år och fortsätta nu på din utbildning och försöka få så bra betyg som möjligt.
    Ett alternativ skulle kunna vara att byta efter åk1 till åk2 HT. Det skulle funka bättre om du hitta Lärlingsutbildning i HT. Du har inte någon automatisk rätt att byta program över huvudet taget, det är - rektors beslut, jag kan därför inte lova dig att det funkar, men min tanke är att rektorn skulle ev. kunna fatta beslut om individuellt anpassat gymnasieprogram och byta ut några kurser från HT mot de kurser som du får godkänt i på SA och sedan försöker du läsa in yrkesämnena inom HT på 2 år /vilket skulle kunna funka i fall du blev Lärling/, läs om vad detta innebär på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Det är de bästa råden som jag kan ge dig! Återkom om du vill ha svar på fler frågor eller om du vill ha tips på skolor som erbjuder HT på pendlingsavstånd från dig. I så fall behöver vi veta var du bor.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar

    • Ninos

      Dela kurs från 100 Poäng till 50 Poäng?

      Jag har snart 2250 poäng och tänkte då använda 150 poäng i F. Jag har dock inte en 50 poäng kurs att använda och har tänkt då att jag kan dela en 100 poäng kurs som jag fått F i som Historia 2A och ta 50 poäng därifrån....

      Milla : : Hej,jag tror inte man kan dela upp kursen Historia 2a (100poäng). Man kan dela upp kursen Historia 1b i kurserna historia 1a1 och 1a2. Se vilka kurser i ämnet historia som finns på gymnasial... Läs hela svaret
    • Ninos

      Läsa två kurser tillsammans?

      Hej, Tänkte kolla från 27 maj fram till 2 Augusti kommer jag läsa Matematik 2A under den perioden och det blir ju under halvfart. Från och med 1 Juli fram till någon gång i september har jag tänkt läsa ytterligare en 100 poäng kurs information...

      Milla : : Hej,en kurs som är på 100 gymnasiala poäng läser man på heltid på fem veckor, eller på halvtid på 10 veckor. På 75% av studietakt läser man en sådan kurs på 7.5... Läs hela svaret
    • Ninos

      F i Prövning använda i Examen?

      Tänkte kolla om jag har 2250 poäng och fått F i en prövning som är på 50 poäng har jag möjlighet till att använda den kursen som F. Alltså min fråga är kan man få F i en prövning och sen använda den kursen i en...

      Milla : : Hej!Jag tror man får göra så. Ytterst är det upp till rektorn på komvux i den kommunen där du är folkbokförd att besluta om det. Jag känner inte till ngn regel som skulle... Läs hela svaret
    • Alida

      Osociala yrken inom psykologi?

      Hej! Jag har alltid varit intresserad av hur människor fungerar, beteenden osv. Mina drömyrken har alltid varit som psykolog, inom rättspsykiatrin eller kriminalvården. Men har kommit fram till att jag är väldigt introvert och vet inte om jag vill satsa på en karriär med konstant möte med...

      Milla : : Hej!Det finns flera yrken inom området beteendevetenskap och rättspsykologi där du kan utforska människors beteenden utan att behöva ha direkt patientkontakt.Här är några alternativ att... Läs hela svaret
    • Banan

      Börja på andra läsåret efter introduktionsprogrammet?

      Så jag ska gå in i introduktionsprogrammet och jag undrar efter det har gått ett termin kan jag börja på den andra då? (alltså andra terminen på läsåret) för jag vill inte börja sent, och jag vet inte om det är...

      Milla : : Hejsan,du uppger tyvärr inte VILKET Introduktionsprogram du ska börja på. Det finns i dagens läge fyra olika introduktionsprogram. Av de fyra IM, introduktionsprogram så... Läs hela svaret
    • Sssshbg

      Att få två csn bidrag?

      Jag ska studera två utbildningar efter sommaren! En yrkesutbildning och en utbildning i högskolan! Jag undrar om jag kommer få två csn bidrag eller är det bara en? Har hört mycket om det och därför tänkte jag fråga! Blir det att man...

      Milla : : Hej!frågor om studiemedel besvaras bäst av studiestödsutredare på CSN men just den frågan du ställer kan jag svar på. Studiemedel kan man, som max, få för Heltidsstudier. Och detta... Läs hela svaret
    • Göta

      Hur välja mellan byggingenjör och redoviningsekonom?

      Hej! Jag vill skola om mig till ett kreativt, men ändå strukturerat arbete och har sökt bland annat till byggingenjör glas och fasad samt redovisningsekonom. Jag tycker dock det är svårt att få en bild av hur mycket struktur, ledarskap och kreativitet det...

      Milla : : Hej!Ett bra sätt att få inblick i olika yrken och utbildningar är att titta på kursinnehåll  i de aktuella programmen/utbildningar och prata med personer som... Läs hela svaret
    • Amiin

      kan jag studera bara den tredje gymnaie året?

      Jag har studerat skola i Sverige tills 9an och har tagit alla nationella prov men jag Har missat de två första gymnasie året för att jag var utomlands. Men nu är jag 18 och kommer tillbaka till Sverige och vill studera bara den tredje året så jag undrade...

      Milla : : Hej!jag måste ge dig ett svar att det tyvärr inte är möjligt att bara läsa år3 på gymnasiet eller bara åren 2 och 3. Du måste söka till år1 och... Läs hela svaret
    • Sara17

      Enskilda Betyg ?

      Hej, Jag har studerat på gymnasiet och fick examen 2022. Kan jag på något sätt beställa intyg/betyg på ett specifikt ämne? Jag har min gymnasiet examen men jag vill ha enskild betyg på 3 ämnen.

      Milla : : Hej!Kontakta din gymnasieskola och fråga om du kan få de enskilda betygen som utdrag från betygskatalogen. Frågan är ovanlig; jag har aldrig fick den frågan förut och kan inte svaret. Du kan ringa till... Läs hela svaret
    • Hadi

      Hur beräknas utökade kurser?

      Hej! Jag går i tredje året på gymnasiet och läser teknikprogrammet. Min studieplan inkluderar två individuellt valbara kurser: Engelska 7 och matematik specialisering. Nyligen fick jag två A-betyg i Moderna språk 3 och Moderna språk 4 (Arabiska)...

      Milla : : Hej,maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2.5. En kombination av kurserna (med godkända betyg) Eng7 + moderna språk 3 och 4 ger max antal meritpoäng. En annan kombination ger också... Läs hela svaret
    • mallan

      meritpoäng modernt språk?

      Hej, Jag går i åk 9 och läser franska. Jag tycker det är svårt och funderar på att byta till spanska i gymnasiet. (ska gå ekonomi). Om jag fortsätter med franska vet jag att jag får extra merit, men om jag bara får E i betyg plus extra...

      Milla : : Ja, det är bättre för att det kommer ge dig högre meritvärde.Det är med meritvärdet som du konkurrerar om studieplats på de svenska högskole-universitetsutbildningar. Vissa utbildningar... Läs hela svaret
    • Leonar_1

      Måste man ha 2400 poäng för att få exambevis från komvux?

      Jag läser I språkintro just nu och kommer va klart med grund,och eftersom jag är 19 år och fyller 20 i år kan jag inte söka till ett nationellt program. Men kan då söka till komvux eller folkhögskola(viket jag har redan gjort för säkerhets skull) och läsa grundläggande behörighet. Men om jag går...

      Milla : : Hej,grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt:1. Examensbevis från gymnasiet eller från komvux + godkända betyg i svenska eller svenska... Läs hela svaret
    • Viktoria04

      Aktivare och bibliotekarie liknande kompetens?

      Hej! Jag ska till hösten börja läsa för att få en kandidat med arkiv och informationsvetenskap som biämne (bygger egen kandidat). Jag tycker att arkivering verkar superintressant, men undrar ifall en sådan kandidat, med arkiverings poäng, gör att...

      Milla : : Hej!Både Arkivarie och Bibliotekarie är i Sverige icke-reglerade yrken. Det betyder att det står arbetsgivare fritt att anställa med vilken utbildning de bedömer passar. Du får... Läs hela svaret