Julia SYV på FrågaSYV

    He Sara!

    Att byta program utan att gå om från börjar är inte en rättighet. Det är en möjlighet som finns ibland. Beslut fattas av rektor på "den mottagande skolan". Det är i princip omöjligt att byta från yrkesprogram till högskoleförberedande program när man har läst mer än en månad... dvs fram till ca mitten på september brukar det gå (att komma från Reserv eller att byta - i fall den "mottagande skola" har ledig plats) men sedan är det Stopp! och om skola får en ledig plats, tar dem in från SAMMA PROGRAM från en annan skola i så fall. Oftast kan man byta från samma program på en annan skola efter åk1 - innan åk2.

    Det är också mycket svårt att byta från ett yrkesprogram till ett annat yrkesprogram, för att innehåll i utbildningen skiljer sig "så pass".

    De programmen där elever oftast byter emellan (utan att gå om) är Humanistiska, Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet - eller att man byter från Naturvetenskapsprogrammet till SA, EK eller HU. Alla andra byten är mycket sällsynta - eller så byter man och "förlorar" ett år (dvs man byter efter åk2 till åk2, går om åk2 i så fall och längd på gymnasieutbildningen blir då 4 år i stället för 3).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till! Jag håller tummarna för dig!

    Julia SYV

    • : jag menar att jag går ett år i ett yrkesprogram och sedan byta/söka om till nästa år till ett högskoleförberedandeprogram
    • : istället för att inte gå på ett program
    • : men är det möjligt att byta från ett yrkes till ett högskoleförberedandeprogram ?
    • Julia : När man säger "byta" kan man mena 2 olika saker. Det som absolut är möjligt och många elever gör är att SÖKA TILL ÅK1, på nytt, året därpå - till vilket program man vill. I så fall konkurrerar du om plats, precis så som du gjorde i år. Men om man menar att man vill gå åk1 på ett yrkesprogram och direkt efter det åk2 och 3 på ett högskoleförberedande program, då är det inte möjligt (pga programmen skiljer sig så pass mycket att man vid det upplägget inte har möjlighet att uppnå gymnasieexamen).
    Läs alla kommentarer