Jonathan
    Hejsan, jag går för stunden fordons och transport linjen i tvåan.
    Jag känner för varje dag som går att jag ångrar min bana, i grunden skulle jag ha varit en elev på teknik programmet men sökte fordon.

    Nu undrar jag om det faktist är möjligt att byta gymnasium till nästa höst eller om jag är för gammal då.

    Förstår att man inte kan komma ikapp nu och det är därför jag frågar om nästa år (ht)
    Jag har fått extra matte men jag kan verkligen inte se mig på transport linjen, jag vill gå teknik och jag känner att dessa år är så pass viktiga att jag inte vill missa det.
    • Elev :

      Hej, jag går i ettan på teknikvetenskap linjen. Jag kan säga till dig att du inte har missat speciellt mycket. Det finns en kille i min klass som var exakt som dig, han sa till mig att han gick om ettan. Alltså han hade el och energi programmet i början, men sen byte han till teknik för att han ångrade sig. Det finns lediga platser på jätte många skolor. Om du planerar att plugga typ 3-5 för o komma ikapp, kan du bara sedan plugga 1-3 eller 4h varje dag. Jag vill inte ljuga för dig men det är mycket stressande o själv arbete. Vi är imitten av kapitel 2 redan. Men matte 1c är bara repetion från grundskolans matte så det är ganska lätt. Så om du verkligen vill byta slösa inte det här året, byt nu. Det kommer nya människor hela tiden i min klass och vissa slutar. Det kommer vara så där till i mitten av september hörde jag. Han som gick om I ettan i min klass behöver det här året inte läsa Engelska 5, Svenska 1, Samhällskunskap 1, idrott. Så hans schema ser mycket bra ut för honom alltså han kan nu bidra mycket tid för matte, kemi och teknik vilket är bra för honom. Gör det du tycker är bäst,om du vill stanna ett år till och kolla, så gör det?? Det är alltid bra när man bestämmer själv?? För att jag själv hade dött när jag valde gymnasium. Du kan också prova på dag i olika gymnasier innan du bestämmer dig för o stanna

    • Milla : Tack Ene för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan; till och med det året du fyller 19 år kan du fortfarande börja i år1 på gymnasiet, men inte om du innan dess genomför 3årig gymnasial utbildning; men det går att efter 2 år på ett program, gå ännu 3 år på ett nytt program.
    Du söker i så fall under Val eller Omvalsperioden och konkurrerar om plats på teknikprogrammet med dina betyg från grundskolan.
    Under det här läsåret vill jag råda dig gå några dagar /eller i alla fall minst en dag/ - "skugga" på teknikprogrammet, så du vet mer om vad teknikprogrammet "handlar om". TE har fem olika inriktningar; vill du läsa så mycket matte, fysik och kemi som möjligt - är det inriktning Teknikvetenskap som du bör söka till.

    Annars, så kanske en liten chans finns att byta inom kort - om ledig plats finns på TE på någon skola inom pendlingsavstånd från där du bor, och rektor tar in dig (det är inte din rättighet men det kan gå, om du har lite tur). Jag gissar på att du har godkända betyg från år1 i bl.annat matematik 1a, idrott och hälsa 1, svenska 1 och engelska 5. På Teknikprogrammet läser eleverna i år1 flera "samma kurser" som på andra program, däribland Fordonsprogrammet. Du ligger nu långt före elever i år1 på TE i flera ämnen, men du ligger "efter" i fysik och kemi; kommer du in på TE nu, i mitten av september, måste du läsa ikapp inom fsysik och kemi.
    Inriktning på TE läses oftast från år2; i år1 på TE läser alla teknik-elever samma kurser (i alla fall allt som oftast).