Sofia

    Hej! Jag har flyttat till en ny stad och läser just nu mitt första år på Personalvetarprogrammet. Jag tycker om programmet men trivs absolut inte i staden, blir deprimerad av att vara här. Jag har läst Psykologi A och kommer nu att börja Sociologi A. Min fråga är om jag läser klart Sociologi A och sen hoppar av, men läser kurserna Psykologi B, Psykologi C, Företagsekonomin och Arbetsrätt som fristående kurser så att jag totalt läser 180 hp, kan jag då endå få samma examen? Kan jag då hoppa mellan olika universitet och kan vilken skola som helst då ge mig en examen eller är det endast vissa specifika skolor som går med på detta? Klarar verkligen inte av att vara här mer men ska försöka stå ut till sommaren i alla fall, för det är väl omöjligt att byta till en annan studieort nu eftersom jag inte gjort någon ansökan? Vill ju helst plugga i min hemstad men blir svårt att komma in där. Mvh Sofia

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    tråkigt att du inte trivs.

    Inom personalvetenskap är yrken i Sverige ej reglerade, alltså blir det upp till varje arbetsgivare att bestämma vem som anställs eller får uppdrag, t.ex konsultuppdragen.
    ****
    Vill man få ut kandidatexamen, vänder man sig till det lärosäte där man vill ta ut sin examen och frågar - vilka kurser som måste ingå... Kandidatexamen kan man få om man har minst 180 hp godkända (alltså 3 år på heltid) och minst hälften, alltså 90 hp måste vara inom "huvudämnet" - t.ex i psykologi, pedagogik, ekonomi eller annat "huvudämne" och så måste "kandidatkurs" ingå (kandidatkurser är ofta på 30 hp men kanske också kan vara på 15 hp... alltså minst 15 hp). För övrigt, är det upp till varje lärosäte (högskola eller universitet) att bestämma om sina examina.

    Jag känner till några fall då personer med grundutbildning inom Ekonomi och med några kurser i Arbetspsykologi och Arbetsrätt som fick jobben inom personal-"hantering".
    Hur olika arbetsgivare tänker är omöjligt att veta på förhand....
    Fördelen med att ha tagit examen från "personalvetarprogrammet" är att arbetsgivare förstår direkt att du är en Personalvetare; annars kan det vara svårt att snabbt och tydligt förklara vilken kompetens man har om man har läst många olika kurser - listan på kurserna kan vara rätt lång och arbetsgivare kanske inte orkar sätta sig in i vilken samlad kompetens du i så fall har.

    Jag vill råda dit till följande:
    - boka tid med studievägledare på din utbildning;fråga bl.a om du skulle kunna få STUDIEUPPEHÅLL MED BIBEHÅLLEN STUDIEPLATS; i så fall kan du "tillfälligt hoppa av" ditt program med möjlighet att återvända (kanske om ett år) till din nuvarande utbildning;
    - se om du kan komma i kontakt med en Kurator (det borde finnas möjjighet att träffa en kurator anställd på ditt lärosäte... förhoppningsvis kan kurator ge tips som blir till hjälp för dig);
    - sök alla de kurser och program som du vill läsa - till nästa gång möjlighet ges;
    - fundera även på egen hand på om du på ngt sätt kan förändra din situation så att du kanske kan börja trivas bättre och kanske då kan tänka dig stanna på din nuvarande utbildning.

    • : Okej tack för svar. Undrar även om man har någon slags förtur att komma in på ett program på en annan ort om man läst ett visst antal hp tidigare på det programmet förut? Så om jag läser 1 år på en ort (60 hp), har jag då lättare att komma in om jag på nytt söker till Personalvetare någon annanstans eller är det enbart betyg och högskoleprov de kollar på? Inte hur många hp jag läst på universitetet tidigare?
    • Julia : Det finns ej ngn automatisk rätt att komma in på utbildning på ett annat lärosäte... men om ledig plats finns på den utb. i år2, t.ex. då kan de ju inte ta in ngn i år2 som ej har läst år1 (de kan dock välja att inte ersätta den lediga platsen alls, men förlorar ekonomiskt på det - då ersättning utgår bl.a på basis av antal studerande) - på så sätt kan man komma in (men det kan uppstå konkurrens om fler än en person vill komma in... ex. kan det finnas flera som läste samma program på andra orter och som också vill byta; eller så kan det vara så att ngn hoppade av efter år1 på samma lärosäte och nu, efter ett par år ångrade sig och vill komma in igen ...). På vilka grunder görs i så fall prioritering, är jag osäker på... det finns eller Kan finnas policy för det på varje lärosäte.
    • : Tack för bra svar!
    • Milla : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer