Daniel
    Hej jag undrar om jag skulle byta från språk Spanska 3 till spanska 1 kommer jag fortfarande få betyg som räknas till mina slutbetyg eller kommer det bara vara ett ämne man behöver plugga.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel!
    vilket program går du på?
    På vissa gymnasieprogram är Moderna språk obligatoriska kurser.
    Det är stor skillnad om Moderna språk är ett obligatoriskt ämne för dig eller ej.

    Spanska 3 är den kurs som man läser på gymnasiet - om man började med det språket redan i åk6 i grundskola och fick godkänt betyg från åk9.
    Om du trots det känner att du inte har riktiga förkunskaper i Spanska, är det inte omöjligt att kanske börja med Spanska 2 eller kanske t o m med Spanska 1.
    Meritpoäng kan du få för steg 3 och 4, inte för 1 eller 2 men du kan uppnå kraven för gymnasieexamen (missar meritpoäng men de hjälper bara i konkurrensen, inte ger behörighet).

    I fall Moderna språk inte är obligatoriska på ditt program, behöver du inte läsa Spanska på gymnasiet över huvudet taget.

    Hoppas mitt svar hjälper dig!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare