Alice
    Hej! Jag läser nu mitt första år på personalvetarprogrammet men min stora dröm har alltid velat att läsa jurist. Jag trivs dock ganska bra på mitt nuvarande program så jag är lite kluven till vad jag vill. Men jag undrar om jag kan söka till våren ändå utan att riskera min plats på mitt nuvarande program? Det är på håret om jag kommer in eller inte så jag vill testa söka för att eventuellt bestämma mig sen.
    • :

      Hej Alice!

      Du är fri att söka till andra utbildningar medan du redan studerar vid ett annat. Det kommer inte påverka dina nuvarande studier överhuvudtaget att du har en pågående ansökan till högskolestudier. Så sök och se vad som händer, du kan alltid tacka nej till erbjuden plats.

      Med vänlig hälsning,
      Brendan (ej SYV)

    • : Så när jag söker måste jag inte också söka till det programmet jag redan går så att säga? Var rädd att jag hade hade behövt söka till båda utbildningar om jag söker på nytt och då behöva rangordna dem.
    • : Nej, du behöver inte söka till det programmet du redan går. Den plats du har på personalvetarprogrammet finns kvar för dig tills den dag du aktivt avsäger dig den. Att du söker, och möjligen blir antagen till ett annat program medan du studerar, kommer inte påverka dig. Även om jag inte är SYV så vet jag att så är fallet eftersom jag själv har gjort samma sak.
    • : Okej tack så jättemycket!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Det stämmer att man ej riskerar sin plats på utbildningen där man är antagen och läser på - i fall man söker till andra utbildningar. Om du kommer på en annan utbildning kan du i så fall då bestämma om du stannar på din nuvarande utbildning eller byter till en ny utbildning.
    Vänligen
    ANNA SYV