Mohammed
    Jag vill börja i dataingenjör programmet och jag är inte så bra på matte och fysik. Är det logiskt att läsa i universitet om man inte är bra på dessa ämnen? Kan jag inte bara tänka att det är bara att kämpa i dessa två kurser, eller lurar jag bara sig själv?

    Vill helst gå på en bred utbildning eftersom jag vet inte exakt vad jag ska bli inom datorer. Så jag har tid under utbildningen och bestämma mig senare vad jag ska specialisera mig i inom datorer.

    Jag är inte riktigt intresserad i YH eftersom det är för specifika utbildningar som erbjuds och som sagt så vet jag inte vad jag ska specialisera mig i inom datorer. Samt så vet jag inte om det är en fördom men jag tänker att de som har gått i YH har inte samma möjligheter som de som har gått på universitet. Det kan vara lön jobbtillfällen och massa andra saker. Så jag tänker att jag förlorar mycket på att gå på YH.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du kan söka till högskoleutbildningar och till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt; att du söker till en utbildning betydet ju inte att du också kommer in, blir antagen.
    Det är många ggr svårare att komma in på en YH, jämfört med en högskoleutbildning och detta av flera anledningar:
     - antal utbildningsplatser på YH brukar vara betydligt färre och konkurrensen hårdare;
    - YH är kortare och mer praktiska samt brukar direkt leda till jobb, vilket man inte alltid kan säga om högskoleutb.
    **********
    Vad du menar med att "inte vara bra" på matte och fysik - vet inte jag... det är omöjligt för mig att svara om du kommer att klara studier på högskola eller på en yrkeshögskola... Allmänt gäller följande: om du kommer in på en utbildning (blir Antagen) så gör de utb.ansvariga bedömning att du har en rimlig chans att klara av utbildningens kvar (för att i annat fall blir du inte antagen). Men det är också sant att alla som påbörjar utbildningar blir inte klara och tar examen i slutet; det finns fall då studerande ej klarar av utb.krav och hoppar av självmant eller blir "avrådda" från utbildningen.

    En fundering.. du är fortfarande mycket ung; om du inte är säker på vad du vill jobba med i framtiden kanske bör du just nu söka vilket jobb som helst för att skaffa mer arbetslivserfarenhet och invänta tills du kommer på vad du vill jobb med.
    För IT/DATA branschen gäller också att förändringar sker mycket snabbt och även nya yrken tillkommer - du ska kanske jobba med ngt som vi idag ännu inte känner till, över huvudet taget... Exempel på de yrken nom DATA/IT som är på "snabb frammarsh":
    ROBOTPERSONLIGHETS-DESIGNER: Utformar robotarnas personlighet, röster och ansiktsuttryck så att de fungerar bättre på arbetsplatser, i samarbete med människor;
    Robotutvecklare
    PHP-utvecklare
    VR-utvecklare