Afrah
    Hej jag har en fråga till er angående utbildningar och det är kan man utbilda sig till nåt specifikt samtigt som man studerar . Det vill säga ( att jag studerar just nu , så jag kan inte studera heltid eller sånt så jag undrade om det finns nån möjlighet att man kan ta en kort utbildning inom butik eller försäljare osv. För att komma in på arbetsmarknaden . Då blir det lättare att bli antagen när man har en utbildning.
    Och är 17

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Afrah,

     det krävs ingen speciell utbildning för att kunna jobba som butikssäljare>> eller en annan sort säljare, förutom när man ska sälja "speciella saker", som t.ex avancerad teknisk utrustning till industrier eller sälja läkemedel på ett Apotek eller dylika "speciella produkter" där man måste ha omfattande kunskaper inom specifik kunskapsområde.

    Jag önskar att det fanns kurser där man lär sig hantera kassa, och skulle också få annan viktig kunskap som behövs när man ska jobba i en butik, men det finns det tyvärr inte idag... i alla fall inte på det sättet som du önskar, dvs du som är studerande på gymnasiet kommer inte kunna komma in på en sådan kurs, även om vi skulle hitta en kurs. Kurser är antingen för arbetslösa som är inskrivna på arbetsförmedlingen och är arbetslösa på heltid och har varit det under lång tid - och det är Arbetsförmedlingen som anordnar sådana kurser någon gång ibland; eller så är det en kurs, specifikt riktad mot nyanlända vuxna som lär sig svenska inom SFI och där i deras SFI-utbildning ingår "kassa-del", med viss teori och praktik. Resultat av sådana SFI-kassa kurser visar oftast att det är endast personer med hög utbildning från sina hemländer som efter en kassa-kurs fick jobb i en butik, för det mesta endast personer som hade högskoleutbildningar "i bagaget" och de som hade lägre utbildning än högskola/universitet fick tyvärr inget jobb efter en sådan kassa-kurs; därför lades de kurser ned på många ställen, därför att bedömning gjordes att de "gör lite nytta": personer med hög allmän utbildning får anställning utan att kunna "kassa" och blir upplärda på arbetsplatsen; och de med lägre utbildning får ändå inte ngt. jobb i en butik, trots att de gick en "kassa-kurs".

    Det råder jag kan ge dig är att du SÖKER JOBB. Det gäller att "få in foten" någonstans. Ibland måste man börja med praktik, då man lär sig jobbet - och som ger större chans att senare få jobb.

    Går man på gymnasiets HA, inriktning Handel & service>>, ingår det minst 15 veckors praktik inom utbildningens 3 år, ofta får man mer praktik än de obligatoriska 15 v.

    Tips:
    - prata med skolans Studie- och yrkesvägledare; förhoppningsvis kan hen ge bra råd;

    - besök Arbetsförmedlingen och be att få prata med en arbetsförmedlare; du behöver inte vara inskriven på AF för att be dem om råd om hur du ska komma in på arbetsmarknaden;

    - var inte kräsen: ta vilket jobb som helst, till att börja med - för att det gäller att "få in foten" - in på arbetsmarknaden.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Hör gärna av dig framöver & berätta hur det går.

    ANNA

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är tyvärr ännu svårare att få jobb när man är under 18 år. Detta pga att man är inte myndig än och får, enligt de svenska lagarna, inte arbeta ensam, inte ta stort ansvar eller lyfta tunga saker - eller jobba sent eller på nätter mm.

    Arbetsgivare /många av dem i alla fall/ tycker det är jobbigt att hålla reda på vad en "minderåring arbetare" /hen som är under 18 år/ får eller inte får göra - och anställer i första hand personer som är över 18 år. Så ser det ut, vilket är "mindre bra" för dem som är yngre.

    Det som höjer chanser att få jobb är:
    att man är minst 18 år och läser på gymnasiet /eller redan har gymnasieexamen/; att man kan körkort; att man frisk och pigg och flexibel: beredd att hoppa in med kort varsel, vid behov; att man kan många språk (eller i alla fall mycket bra engelska, förutom svenska + ngt. annat språk).

    Är du studerande på gymnasiet, kan möjlighet förhoppningsvis finnas att din kommun hjälper till - sök kommunalt "feriejobb" till nästa sommar. Ett sådant jobb är många gånger bra ingång till arbetsmarknaden.

    Ngt. tips om "butiks-säljar-utbildning" för dig som går på gymnasiet, kan jag tyvärr inte ge. :( Jag tror inte det finns.... Kan tänka mig att det kan inom ngt.projekt för arbetslösa ungdomar anordnas speciellt - men då ska man inte gå på gymnasiet och ha tur att bo i "rätt kommun".
    Du kan dock prova ta reda på vem är KAA-ansvarig> i din kommun; hen tar i första hand om "hemmasittare", men hen borde kunna ge några tips om vad som finns lokalt där du bor.

    Hälsningar

    Mikael SYV