Hej Sam!
    Läkemedelsverkets rekommendation är att bara farmaceuter och yrkeshögskoleutbildade apotekstekniker ska få arbeta med egenvårdsrådgivning på apotek. Med "yrkeshögskoleutbildade" menas de som tog ut yrkeshögskoleexamen. Idag är yrkeshögskoleutbildning till apotekstekniker en 3-terminers på heltid utbildning på eftergymnasial nivå. Du kan se listan på yh-till-apotekstekniker på YHGuiden.se

    Därför svarar jag att jag kan absolut inte tro att en person med endast grundskoleutbildning skulle kunna jobba som egenvårdsrådgivare på ett apotek. Jag tror inte att gymnasial utbildning räcker. Det jag rekommenderar att läsa in gymnasiekompetens (helst läsa till yrke Undersköterska på komvux eller allmänna kurser på folkhögskolorna + utbildning till personlig assistent) och sedan söka yrkeshögskoleutbildning till Apotekstekniker. Ännu bättre är det att sätta som mål att bli en Receptarie (ett yrke som kräver examen från en  3-årig universitetsutbildning och legitimation från socialstyrelsen).

    Alla frågor och svar som innehåller 'yrkeshögskol' (56 st.)