Student511

    Hej jag funderar mellan två utbildningar till kommande termin och har en fråga ifall det skulle gå att läsa dom samtidigt, vill studera på yrkeshögskola men har sedan tidigare läst på universitet utan att ta min kandidat som jag inte är intresserad av längre. Har klarat 60% av kurserna och undrade ifall det skulle kunna gå att bygga en egen examen med dom avklarade kurserna samtidigt som jag läser på yrkeshögskola, tänkte att jag skulle läsa upp kurser på någon högskola på 50% så att jag kan ta två examen samtidigt. All hjälp uppskattas!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är inte förbjudet att läsa på yrkeshögskola och på högskola-universitet samtidigt. Men om din YH-utbildning är på heltid + du läser även 50% vid sidan av, tänk på att din studieinsats blir cirka 60 timmar varje vecka. Det är inte omöjligt men krävande och speciellt på sikt. Det värsta som kan hända är att du missar bli godkänd på kurserna för att du tar för mycket "på dig". Det är kanske mer rimligt att läsa på 125% av studietakt med studieinsats på cirka 50 timmar per vecka (i stället för 150% av studietakt = 60 timmar/v).
    Vilka kurser du behöver få godkända betyg i för att uppnå kraven för kandidatexamen råder jag dig att diskutera med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din kandidatexamen. Man brukar kunna ta ut kandidatexamen på den institutionen där man läser den så kallade "kandidatkursen". Kandidatkursen kanske inte ges på deltid... det är möjligt att den (med rätt innehåll) kommer att ges endast på heltid. Min uppfattning är att kandidatkursen måste ha omfattning av minst 15 högskolepoäng ( vilket motsvarar heltidsstudier i 10 veckor), men just din kandidatkurs är kanske på 30 hp (heltid under en termin); alla sådana "detaljer" är det bäst du tar med studievägledare på den institutionen där du planerar ta ut din kandidatexamen. Du kan få olika svar från olika lärosäten. Detta på grund av att endast de generella "ramar" för kandidatexamen är centralt bestämda: 180 hp, av dem minst 90 hp i huvudämnet och kandidatkurs med rätt innehåll ska vara godkänd + att endast hela kurser (inga delkurser) får tas in i kandidatexamen.

    Studie- och yrkesvägledare

    Alla frågor och svar som innehåller 'yrkeshögskol' (58 st.)