Sten Hermundsson

    Hej jag går just nu Ekonomiprogrammet och funderar på att bli arbetsledare inom bygg och anläggning. Jag har sett att Yrgo i Göteborg då har en sådan kurs (byggingenjör produktion) men att jag isåfall får göra en preparat kurs på våren inom bygg så jag blir behörig till utbildningen. Min fråga då är hur många som söker denna utbildning eller om konkurrensen är stor. Jag undrar även vad antagningspoängen är på denna utbildningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, ska du kunna söka till en eftergymnasial utbildning till hösten 2025? I annat fall så är det inte säkert att någon start på den här utbildningen: utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/byggingenjor-produktion kommer att finnas. Vad som är beslutat om nu är att utbildningstarter är planerade till Hösten 2024 och hösten 2025. Längre fram är det inte klart om ngn start på just den utbildningen kommer att finnas.
    Några "antagningspoäng" kan jag inte uppge för att antagning till Yrkeshögskola görs på "sammantagen bedömning". Har man arbetslivserfarenhet inom bygg då går man före de som inte har den.
    Ang.preparand, så kan jag inte heller säga om ngn preparandkurs kommer att ges våren 2025... det beslutar utbildningsansvariga om när det blir "dags".
    Antal utbildningsplatser som till HT24 är 25 stycken, kan också ändras... det går att få reda på hur många platser som är planerade till HT24; inför hösten 2025 kan antal platser på utbildningen ändras (t o m dubblas eller halveras...).
    Det jag vill ge dig råd om: försök på gymnasiet läsa kursen Bygg och anläggning 1, 200p (inom Individuellt val får vilka som helst kurser ligga och det är just 200poäng). Bra om du är behörig utan att bli beroende av en preparandkurs som kanske inte ens kommer att erbjudas. Om inte just den utbildningen kommer att starta när det blir dags för dig att söka - då kommer, förhoppningsvis, några andra, liknande utbildningar att bli sökbara; kanske kommer du behöva flytta för att gå utbildning. Så, det är bra att vara flexibel... Försök också skaffa sig så mycket erfarenhet inom bygg som du kan - fundera på om du kan göra studiebesök, få extrajobb, sommarjobb eller på andra sätt få "inblick" i branschen så mycket det bara går.

    Studie- och yrkesvägledare

    Alla frågor och svar som innehåller 'yrkeshögskol' (59 st.)