EnLost15åring

    Hej! Jag ska välja mitt gymnasie nu och är osäker på ekonomi eller natur. Jag är osäker på vad jag vill bli och tänkte därför att natur skulle passa men har hört att natur är mycket plugg och jag håller på med mycket idrott på min fritid och vill fortsätta med det så vill inte att plugget ska ta över. No ämnena har jag gjort okej på (runt C) under högstadiet men gillar inte riktigt NO utan har bara pluggat mig till okej betyg. Jag gillar matte dock. Jag gillar SO också, men vet inte riktigt hur mycket SO som finns i natur och ekonomi? Kan jag plugga vidare som ekonom om jag väljer natur? och hur mycket alternativ har jag efter ekonomi? Känns som att det inte finns så mycket men vet inte riktigt. Så vad tycker ni? Ska jag välja natur eller ekonomi? (Blev rätt långt och många frågor men skulle verkligen uppskatta ett svar) :) /EnLost15åring

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    med "natur" gissar jag på att du menar NA och inte NB (alltså inte Naturbruksprogrammet som också kan förkortas till "natur" :).
    Naturvetenskapsprogrammet (NA) har två inriktningar och till vilka universitetsutbildningar man bli behörig till beror i ganska stor mån vilken inriktning man har läst. Det är inom inriktningen Naturvetenskap på NA som kurserna fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 ingår och de krävs för behörighet till utbildningar som leder till exempelvis följande yrken: Läkare, Veterinär, Marinbiolog. Du får gärna kika på Programplan för NA>>
    Läser man däremot inriktning Naturvetenskap och samhälle så ingår obligatoriskt Geografi1 och Samhällskunskap2. Samhällskunskap 2 krävs för utbildning om man vill bli lärare i samhällskunskap. Geografi 1 krävs inte, så vitt jag vet, till någon svensk högre utbildning.
    Du frågar bl.a om du kan plugga vidare som Ekonom men det är så att yrken inom ekonomi är i Sverige, för det mesta, icke-reglerade och då kan man ha utbildning från universitet, eller från en yrkeshögskola eller från en privat skola eller t o m skaffa sig kunskaperna genom självstudier. Det är endast om man vill titulera sig som Civilekonom, så behöver man examen från civilekonomprogrammet (4-årig universitetsutbildning) och om man vill bli Auktoriserad revisor, så ställs det mycket strikta krav på både akademisk (universitets-)utbildning och specifik arbetslivserfarenhet + några andra krav till (var god se information i stycke UTBILDNING på Framtid.se/Revisor). Majoritet av ekonomiyrken är, alltså, icke-reglerade och det är upp till arbetsgivare att önska vilken utbildning man ska ha för att få anställning. Men det är givetvis fördelaktigt att ta examen från Ekonomi/ekonomi om man vill jobba inom ekonomiyrken!
    Det finns ingen utbildning som förbereder till alla yrken. Man kan inte ha alla "dörrar öppna" samtidigt. Som tur är kan man nästan alltid komplettera efter gymnasiet och bli behörig till den utbildning som man vill komma in på.
    Det viktigaste med gymnasieval är att försöka komma in på en utbildning som man faktiskt kan genomföra i sin helhet och få godkända betyg i helst alla kurser som ingår eller i alla fall i majoriteten av kurserna.
    Många gånger har man fler dörrar öppna om man tar examen från ett Yrkesprogram: då kan man både börja jobba direkt efter gymnasiet men också välja att läsa vidare direkt efter gymnasiet!

    Studie- och yrkesvägledare