Tim
    Hej!
    jag har konfronterats med följande situationen: en f d elev på IB gjorde retakes och väntar på svar, vilket lär dröja (varför dröjer det att få svar? - är första frågan).
    Nästa fråga blir: om hen tyvärr inte får tillräckligt resultat för att få ut diplom från IB, och hen kan väldigt lite svenska - hur ska hen kunna komplettera eller skaffa sig gymnasiekompetens för att kunna komma in på en svensk högskoleutbildning?
    Tacksam för svaret!
    Tim V.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Tim!
    vi har nyligen fått svar från en sakkunnig. Var god läs nedan:

                   Varför tar det så lång tid att få resultat av retakes?

    Examensprov på IB finns under en treveckorsperiod i maj och i november. Examinatorer runt om i världen rättar proven. Om man skriver i november får man sina resultat den 3 januari. Det är den tiden som det tar att rätta proven. Om man skriver prov i maj får man resultat den 6 juli.

    Och om det tyvärr blir negativt, alltså om hen inte kan få ut Diplom med tillräckliga poäng för att kunna söka till högskola, vad kan eleven göra i så fall?

    Eleven kan göra retakes igen (man har två chanser att göra retakes) eller hitta en annan väg för att få sin gymnasiebehörighet – Komvux eller Folkhögskola.

    Han kan ju väldigt lite svenska och kan därför inte läsa in gymnasiekompetens på komvux eller på folkhögskolorna, där undervisningsspråk är svenska.

    Om eleven vill läsa i Sverige behöver eleven läsa svenska för att kunna läsa på Komvux eller Folkhögskolan. Annars kan han söka utomlands och läsa på engelska. Ibland kan internationella universitet vara mer flexibla och ta in elever utan ett godkänt IB-diplom.

    Hälsningar
    D: