Mila000
    Hejsan!
    Jag funderar på att studera en socionomutbildning i Australian men har börjat bli osäker på om den utbildningen kommer att fugera här i Sverige. Jag vet att socionom inte är ett reglerat yrke, men blev fundersam på om jag kommer kunna jobba som socionom efter utbildningstudier eller om jag kommer behöva plugga upp något ämne när jag kommer hem. Är detta något ni vet om eller vet vart jag kan hitta information om detta?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, inom det svenska socionomprogrammet lär man sig mycket om Socialtjänstlagen (den svenska lagen, alltså) och den kunskap anser arbetsgivare en svensk socionom ska ha. I socionomprogrammet ingår också en temins-praktik (brukar vara termin nr.5 då de studerande är på praktik under hela terminen, på heltid och det anser arbetsgivare är mycket värdefullt). Det är annars inte förbjudet att anställa inom "socionomyrken" med vilken utbildning som helst, förutom i ett yrke KURATOR INOM HÄLSO-&SJUKVÅRDEN som numera kräver legitimation från socialstyrelsen och i grunden måste man ha socionomexamen (här vet jag inte om kompletteringar kan göras inför påbyggnadsutbildningen som leder till det yrket eller om man måste gå hela svenska socionomprogrammet)... men det är endast ett yrke som absolut kräver en viss specifik utbildning (annars går det inte få ut legitimation och då får man ej jobba inom det yrke).
    Hur olika arbetsgivare tycker och tänker kan vara olika. Det kan finnas olika "projekt" och/eller "överbryggande kurser" som hjälper socionomer, utbildade i utlandet, få ut svensk socionomexamen (men det får man se då det gäller... på lång tid framåt går inte att säga vad som kommer att finnas...).
    Det är alltså säkrare att gå utbildning (och speciellt Högre utbildning) i samma land där man sedan vill jobba.

    Studie- och yrkesvägledare