Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du gjort ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar till hösten 2023, finns Viktiga datum att se på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/höstterminen-2023 - sista dag för att komplettera sin ansökan är 21 juni 2023. Första antagningsbeskedet kommer den 12 juli 2023. Om du blir antagen direkt, så är det klart och du vet den 12 juli 2023 att du har en utbildningsplats men glöm i så fall inte svara JA, att du vill ha platsen senast den 21 juli. Om du blir bedömd som behörig men har för låga meriter för att antas, ställs du i reserv (och får en reservplats). De som den 12 juli 2023 får besked ANTAGEN måste svara om de accepterar sina platser eller inte (sista svarsdag blir 21 juli 2023). Några av de är antagna brukar alltid tacka nej eller missa att svara Ja och då mister de sina platser och ett antal personer från reserv får möjlighet att komma in (få studieplats). Andra antagningsbeskedet skickas ut den 27 juli 2023. Alla datum står, alltså på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/höstterminen-2023
    Du frågar om du hinner komplettera din ansökan med t.ex betyget i naturkunskap 2. Det är 26 maj idag och sista dag för komplettering är 21 juni. Att läsa en 100poängskurs som t.ex nk2 tar fem veckor om man läser på heltid. Jag vet inte om du nu läser den kursen och när kursen är slut för dig. Om du ännu inte började läsa den kursen, då lär du, enligt min mening, inte hinna för att det är cirka 4 veckor från idag till sista dag för komplettering. Kanske (om du har tur) skulle du kunna göra en prövning men även det är mycket tveksamt för att i fall du ännu inte anmälde dig till prövningen, så kan man knappast hinna hitta var bokning för prövningar är öppen, anmäla sig, betala, genomföra båda delarna på prövningen och också hinna få ut betyget. Allt detta brukar ta längre tid (sammanlagt) än en månad.

    Studie- och yrkesvägledare