Tone
    Jag skulle vilja veta vad man kan bli om man går estetiska programmet inriktning estet/media?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Tone,
    Estetiska programmet tillhör Högskoleförberedande /inte Yrkesprogrammen/ och tanken är att man skall söka en eftergymnasial utbildning.
    Det finns väldigt många utbildningar som man kan söka efter att ha tagit Gymnasieexamen från det Estetiska programmet.
    Se t.ex. Yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    Högskole/Universitetsutbildningar finner du på www.studera.nu

    Som behörighet till yrkeshögskoleutbildningar räcker det oftast att man har fått Gymnasieexamen, men det kan finnas någon/några kurser som man måste ha betyg i, som kanske inte ingår i Estetiska programmet. De "extra" kurserna som man måste ha för en viss utbildning, kallas för Särskild behörighet.

    Till högskole/Universitetsutbildningar är det - tvärtom - d v s oftast behöver man kurser för Särskild behörighet och bara några få utbildningar kräver endast Grundläggande behörighet till högskolestudier (den grundläggande behörigheten får du om du tar Gymnasieexamen från det Estetiska programmet).

    Det finns, givetvis, också möjlighet att söka jobb direkt efter gymnasiet. Då du inte får ngt. "yrke" på Estet.progr. - är det jobb, där "allmän gymnasiekompetens" krävs - som du kan söka.
    Exempel: Säljare i butik, Handläggare på Försäkringskassan, Kontorist/administratör, Uthyrare på ett bostadsbolag [det står i platsannonsen om arbetsgivaren kräver en eftergymnasial utbildning eller ej].

    Det är mycket bra att du i god tid började tänka på din framtida yrkeskarriär!

    Jag råder dig göra följande: leta på www.yhguiden.se & på www.studera.nu efter utbildningar som intresserar dig. Se sedan vilka Behörighetskrav som ställs till de utbildningarna. Kurserna, som du skulle behöva för Särskild behörighet (om de inte ingår i Estet.progr, se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/ES.pdf) kan du lägga in inom Individuellt val, 200 poäng (det är kurser som man väljer "till" - lägger in extra, så att säga). Normallt sett, lägger man 200 poäng inom Individuellt val. Man kan dock utöka gymnasieprogrammet med t.ex. ännu 100 poäng- om man orkar, hinner läsa mer än heltid & om skolan har möjlighet att erbjuda en extra kurs. Detta för att direkt efter gymnasiet bli behörig att söka en viss eftergymnasial utbildning.
    Ett annat alternativ att bli behörig till en eftergymnasial utbildning är att läsa på KomVux /Vuxenutbildningen/ efter gymnasiet för att komplettera med de nödvändiga (behörighetsgivande) kurserna.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din framtida yrkeskarriär! Du får hemskt gärna återkomma om du har fler frågor (t.ex. om du hittar några eftergymnasiala utbildningar, som du är intresserad av & vill veta hur du blir behörig till dem)!

    Önskar dig en fortsatt fin sommar!
    SYV Ludmila