Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32034 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Hej, går i ekonomi första året och vill byta till handel. Vill jobba i framtiden som civilingenjör och då behöver man behörighet för matte 4, fysik 2 och kemi 1. Men mitt gymnasium erbjuder bara upp till matte 2a, fysik 1. Vad behöver jag...
Milla : :
Hej!Om du inte kan bli behörig på gymnasiet, måste du komplettera efter gymnasiet. Kompletteringsmöjligheter finns på komvux, på folkhögskolorna och... Läs hela svaret
Jag undrar hur lätt/svårt det är att komma in på välkända universitet i världen med svenska betyg. Är det helt omöjligt utan en IB examen (eller likande kvalifikationer) att konkurrera om platser till toppuniversitet i t ex England som...
Anna: :
Hej,det är inte omöjligt att med gymnasieexamen från ett nationellt program komma på ett Universitet utomlands (det finns ganska många som lyckas med det). Bra att ha så höga betyg... Läs hela svaret
Varför är inte matte 4 obligatoriskt när man läser teknik? Själv skulle jag säga att det är meningslöst att gå teknik ifall man inte läser matte 4. Utan matte 4 förlorar man ju typ alla tekniska utbildningar på universitetet. Till...
Anna: :
Hej,på inriktningen Teknikvetenskap är Matematik 4 en obligatorisk kurs. Om man vet att man behöver läsa den kursen och är rädd att man kanske inte ska få läsa den som valbar kurs... Läs hela svaret