Li

    Jag undrar hur lätt/svårt det är att komma in på välkända universitet i världen med svenska betyg. Är det helt omöjligt utan en IB examen (eller likande kvalifikationer) att konkurrera om platser till toppuniversitet i t ex England som Camebridge, Oxford, King's College, London School of economics etc? Det har länge varit en dröm för mig att studera utomlands men p.g.a jag trodde att jag kunde göra bättre ifrån mig på en nationell linje valde jag ekonomipogrammet istället för IB. Målet är att studera juridk någonstans, antingen i Sverige eller utomlands. Jag vill förmodligen fördjupa mig i EU-rätt ellerf internationell rätt för att sedan då en internationell karrär inom t ex förhoppningsvis EU eller FN. Därtill har jag en till fråga: är det smartare att studera jurdik i Sverige eller utomlands? Jag är inte säker på i vilket land jag vill bo senare i livet men det är inte omöjligt att jag vill bo i England. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är inte omöjligt att med gymnasieexamen från ett nationellt program komma på ett Universitet utomlands (det finns ganska många som lyckas med det). Bra att ha så höga betyg som möjligt och lära sig så mycket engelska som möjligt. Välj läsa engelska 7, om du kan.
    Om du läser inriktning Juridik på EK, så vill jag råda dig att välja tema/frågeställning för gymnasiearbete som ger dig möjlighet att undersöka de frågorna som du ställer här och nu. De frågorna passar bra (i alla fall enligt min mening) in i gymnasiearbete på inriktningen Juridik.
    Lagar skiljer sig mellan olika länder. Det är många ggr smartare att skaffa sig högre utbildning i samma land där man sedan vill bo och jobba.