Anonym

    Hej! Jag sitter här i stress sent på natten eftersom jag inte kan hitta en utbildning inom det yrke som jag tror är realistisk för mig. Jag vill verkligen läsa till arkitekt och håller på att läsa upp några ämnen på Komvux. Jag har helt okej betyg, vissa rätt höga, vissa inte. Jag fick 0.65 i HP, bra på engelskan och svenska delen men fattades grunderna i matematik. Har lärt mig dem nu på fritiden så framtida HP lär höja mitt HP! Dessa är mina betyg just nu: Eng 5 B Eng 6 B Eng 7 C Filosofi 1 C Geografi 1 D Historia 1b B Historia 2a B HUMHUM D Idrott 1 C Matematik 1 E Matematik 2a F Moderna språk 3 E Moderna språk 4 F Musik A Naturkunskap 1b D Naturkunskap 2 E Psykologi 1 E Religionskunskap 1 B Religionskunskap 2 C Samhällskunskap 1b E Samhällskunskap 2 E Samhällskunskap 3 F Sociologi E Svenska 1 D Svenska 2 E Svenska 3 E Gymnasiearbete E De flesta E och D ämnena läste jag i 1:an på gymnasiet och tyvärr, så mådde jag väldigt dåligt under den tiden. Jag hade kunnat få högre betyg om jag läste upp några av dem ifall det är vad som krävs. F:et i mandarin 4 var för att jag läste om moderna språk 3, läste egentligen aldrig 4an utan använde lektionstillfället till att läsa om 3an (samma lärare). Byter bort denna kursen för digital design 1b på VUX. Matte 2b, mådde jätte dåligt under den tiden men håller på att läsa kursen på komvux just nu! Är väldigt taggad och tänker läsa matematik 3bc nästa termin. Samhällskunskap 3 var mest "strategisk" då jag inte kunde få högre än E. Valde att få underkänt, spelade ingen roll för mig eftersom jag hade ändå behövt en termin till för att göra ett bättre HP och tänkte att jag kunde läsa ett nytt ämne där jag kan få ett "lätt" C, läser bort denna och läser Ledarskap och organisation. Som jag tror, kommer få E i matematik 2bc, förhoppningsvis B i digitalt skapande och C i ledarskap. Nu när jag har gett ut denna informationen så är mina frågor dessa: 1. är det troligt att jag kan bli en arkitekt? 2. borde jag göra prövning i några ämnen, t.ex naturkunskap 2 för att vara säker? 3. vilka utbildningar i arkitektur skulle jag kunna välja realistiskt? Alltså, vilka skolor osv. Vill helst bli inredningsarkitekt eller byggnadsarkitekt. Undrar ni något så fråga gärna i kommentarerna!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om yrket Inredningsarkitekt och vilka olika vägar till det yrket som finns - var god läs i presentationen på framtid.se/yrke/inredningsarkitekt

    Om yrket Arkitektoch liknande yrken, samt om många fler yrken - kan du läsa på www.framtid.se

    Du kan också kika på yrkeshögskoleutbildningar inom "samma eller närliggande kunskapsområde som arkitekt-yrket ligger":
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/byggprojektor-bim
    yhguiden.se/utbildning/handelsakademin/byggnadsingenjor-digitalt-byggande
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-kungsbacka/byggprojektoer-cad-bim
    yhguiden.se/utbildning/handelsakademin/anlaggningsprojektor-ingenjor-med-bim
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    Och snart i mitten av jan 2021 lär nya yrkeshögskoleutb.beslutas om och du får därför jättegärna titta in på www.yhguiden.sei slutet av jan 2021.

    Om du vill läsa på högskolenivå, då är arkitektutbildningarna mycket eftertraktade och endast alla A-betyg i alla kurser från gymnasiet brukar inte ge plats på utbildningen, utan man dessutom måste ha några de så kallade "meritpoäng"/extrapoäng.

    Om du inte redan har max antal meritpoäng(engelska 7, moderna språk 3 och 4 eller högre mattekurser - då för Arkitektprogrammet krävs matte 3, får du meritp. för matte 4, 5 och/eller specialisering).

    Känner du till Arkitektprovet?
    Varken sig Arkitektprovet eller högskoleprovet befriar dock från kravet för att vara BEHÖRIG. Då måste du både ha examensbevis från gymnasiet och godkända betyg i de kurser som krävs för särskild behörighet, bl.a i matematik 3. Svenska högskoleutbildningar kan inte ta in obehöriga.
    Yrkeshögskoleutbildningar tar in, däremot, på "sammantagen bedömning". Du kan läsa om yrkeshögskola t.ex på yhguiden.se/om-yrkeshogskolan- yrkeshögskoleutbildningar kan ta in obehöriga men, å andra sidan, är det tuff konkurrens till de populära yh-utbildningarna och även om man är behörig på alla punkter så kanske man ändå inte kommer in.
    Eftersom yrkeshögskola kan ta in obehöriga, så har alla en "teoretisk chans" att komma in, oavsett vilken tidigare utbildning man har. Du får därför söka alla de olika yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av, men ingen kan ge ngn garanti på att du kommer in. Utbud av yrkeshögskoleutb.kan du se på www.yhguiden.se