SYV-besökare
    Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar - just nu - inte alls. Vad finns det att göra?
    Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
    S. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)

    Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest. 
    Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter. 
    Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
    Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
    Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället. 
    Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.

    Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.

    Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland. 

    Ett anant exempel som jag personligen känner till:
    det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ... 
    Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.

    Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in. 
    Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(

    Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Daniel

    Frågor och svar taggade med 'full merit' (5 st.)

    • Ellen

      Har jag full merit?

      Hejsan! Jag förstår inte ifall jag har full merit eller inte. Jag har läst upp till spanska 4 och även matte 3. Har jag full merit, alltså 2,5? För jag funderar nämligen på att studera engelska 7. Jag har förstått det som att engelska7 ger...

      Vägledare: : Hejsan,Svar du fick i kommentaren till frågan är inte helt korrekt. Man måste veta om "din högskoleutbildning" kräver matte 2 eller inte.Om matte 2 krävs, får du inte meritpoäng (+ 0.5) för... Läs hela svaret
    • Junice Chris

      Hur kan jag läsa upp mitt betyg i Franska 4 för att få full merit?

      Hej! Jag har tyvärr fått underkänt i Franska 4 och har bestämt mig för att under mitt sabbatssår läsa upp betyget till ett godkänt. Detta gör jag för att få full merit. Det jag undrar är hur och var jag kan läsa upp kursen...

      Julia: : Hej, du behöver söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och läsa en kurs franska 4. Ett annat alternativ är att du försöker hitta... Läs hela svaret
    • Emma

      Har jag full merit?

      Hej! Om jag har läst franska 4 samt engelska 7 och matte 3b inom ett samhällsvetenskapligt program, har jag full merit då?'

      Anna: : Hej Emma, Engelska 7 ger 1.0 i merit; om du får godkänt betyg i franska 4, borde du ju rimligtvis få godkänt betyg i franska 3 också - och i så fall får du max i merit inom moderna språk, som... Läs hela svaret
    • lovan

      Vilka kurser krävs för full merit?

      Hejsan! Jag går sista året på sam-beteende linjen. Jag har läst spanska 3 och 4, matte 1, 2 och kommer läsa matte 3 i trean. Behöver jag läsa engelska 7 för att få full merit? Eller kan jag istället läsa spanska 5 för att få full merit? Tacksam för snabbt svar :)

      Mikael: : hej lovan! inom Moderna språk kan man få som max 1.5 i merit, och det får man nästan alltid för godkända betyg i moderna språk 3 och 4. Om du söker till utbildning på... Läs hela svaret
    • Linnea

      Räknas Ma3b med?

      Hej! Jag går sista året på samhällsprogrammet. Jag läser utökat: Ma3b. Min fråga är om det kommer räknas in i mitt snitt om jag t. ex söker till ett program som inte kräver det. Man får ju meritpoäng för den kursen om den inte krävs, men jag har redan full merit genom Moderna språk samt Eng7....

      Milla : : Hej Linnea! Antagning.se som administrerar antagning till högskola/universitet i Sverige bör räkna så att det är till gagn för den sökande - dvs i detta fallet som du beskriver så bör de högsta betygen i de kurser som ger dig Meritpoäng... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga